"אנשי ההייטק חייבים להפיץ את החדשנות שלהם גם לתעשייה המסורתית"

מאת אבישג אשר       פורסם: 24.2.2019
"קיים פער בין הטכנולוגיה המתקדמת והתעשייה המסורתית: לפעמים אנחנו לא מדברים באותה שפה לפעמים לא מבינים את הצרכים של התעשייה ולפעמים אנחנו לא יודעים איך לשתף פעולה," כך אמר שמוליק ארבל, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, בוועידת WeTechBerlin של כלכליסט, שנערכה בברלין לאחרונה. הוא הוסיף: "אנחנו מאמינים שצריך לגשר על הפער ורק באמצעות שיתוף פעולה נוכל להגיע לשם". לדבריו בנק לאומי מנסה לגשר על הפער על ידי יצירת מפגשים בין תעשייה מסורתית לבין חברות סטארט-אפ הפועלות בתחומים הרלוונטיים, למשל תחום הפודטק ותחום הבנייה המתועשת. 
ארבל הוסיף: "הטמעת חדשנות היא עניין לא פשוט , חייבים להתמיד בניסיונות לעשות זאת ויש אתגר עצום שצריך לשאוף לו". לדבריו, המפתח להצלחה בתחום הוא שיתופי פעולה בשלושה תחומים: אנשים טכנולוגיות ותעשיות. בשניים הראשונים כבר נוצרו שיתופי פעולה בזכות חדירת רשת האינטרנט שהביא ל"צונמי" של שיתופים בין בני אדם שמוביל לחדשנות. שיתוף פעולה טכנולוגי הוא המוביל לחדשנות וכך למשל בתחום הרכב אוטונומי יש שילוב של הרבה טכנולוגיות. "רק כך הרעיון המדהים הזה יהפוך למציאות", אמר. עם זה, בתחום שילוב התעשיות קיים לדבריו פער מול התעשייה המסורתית שעליו קשה לגשר.

ארבל אמר עוד: "לפני 20 שנה כאשר עבדתי בלאומי חברי עבדו בחברות סטארט-אפ וקינאתי בהם על החדשנות הרבה שלהם. בשנים האחרונות אני מוצא עצמי מיישם רעיונות חדשניים וכמעט 30% מהזמן שלי כיום קשור לחדשנות. לפעמים מערבבים בין טכנולוגיה לחדשנות, אבל טכנולוגיה היא רק חלק מהחדשנות. היום כל תעשייה חייבת חדשנות, זו לא פריבילגיה רק של עולם ההייטק. אנשי ההייטק חייבים להפיץ את החדשנות שלהם גם לתעשייה המסורתית. צריך להבין כי חדשנות היא לא רק טכנולוגיה, היא חשיבה מחוץ לקופסה ונדרשת עבודת צוות בשביל ליישם ולהכיל אותה בארגון. חדשנות לא יכולה להיות עבודה של איש אחד, היא מחייבת חיבורים בין אנשים, חיבורים בין טכנולוגיות וחיבורים בין תעשיות. הבנקאות החדשה תפקידה לגשר בין העולמות, לדעת לחבר בין הגורמים הרלוונטים, אם זה אנשים, תעשיות, או טכנולוגיה. זה המקום של הבנקאות החדשה, זה כבר לא רק עולם של מימון". 
ארבל בוועידת WeTechBerlin                                                                                    צילום: כלכליסט TV