ביוזמת Google: תוכנית "כלים דיגיטליים לתעשייה המסורתית" יוצאת לדרך

מאת אבישג אשר       פורסם: 24.2.2018
משרד האוצר, התאחדות התעשיינים וחברת Google  גיבשו תכנית להעלאת הפריון ולשיפור התעשייה המסורתית בעלות של 3 מיליון שקל. הממשלה אימצה את דו"ח "הערך הכלכלי של חדשנות מבוססת מידע", שיזמה גוגל וביצעה חברת Deloitte. במסגרת יישום הדו"ח הוכנה תוכנית להכשרה ולהעלאת של הפריון התעשייתי. על פי התוכנית הממשלה תציע למפעלים קטנים ובינוניים כלים טכנולוגיים מתקדמים לשיפור הפיריון ולייעול תהליכי הייצור. התוכנית כוללת סדנה להנהלה הבכירה של החברה וכן קורס ניתוח נתונים (Data Analysis) לעובדים שייבחרו.
 
במסגרת התוכנית, שבה יוזמנו לקחת חלק חברות בעלות מחזור מכירות של עד 100 מיליון שקל וחברות שמעסיקות עד 100 עובדים, יעניק משרד האוצר 10,000 שקל לכל מפעל שישתתף בפרויקט. סכום זה מהווה כמחצית מעלות ההכשרה, שהיקפה 80 שעות אקדמיות. חברת גוגל הודיעה כי יזמה הרחבה של ההכשרה, וכי 15 מהמפעלים המשתתפים בהכשרה יהנו ממסלול המשכי, שיתקיים במפעלים עצמם, ולשם כך תעניק היא כ-10,000 שקל נוספים לכל מפעל שייקח חלק בפרויקט.
לפני מספר חודשים הגישה גוגל את הדו"ח המחקר "הערך הכלכלי של חדשנות מבוססת מידע" לוועדה להעלאת פיריון התעשייה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. הוועדה החליטה ליישמו במטרה להקנות כלים דיגיטליים לתעשייה המסורתית והמסורתית המעורבת. במסגרת ההחלטה הוחלט לבנות תוכנית בעלת שני אפיקים:
  1. הכשרה של עובדים מטעם המפעל, בניהול כלים טכנולוגיים מתקדמים ויצירת מאגרי מידע הדרושים לשיפור הפריון במפעל
  2. הכשרת הנהלת המפעל ובניית תכנית אסטרטגית ארוכת טווח, תוך אפיון הקשיים והאתגרים שיש לחברה, שפתרונותיהם עשויים להימצא במאגרי המידע שייצרו.
על פי המחקר, שימוש בכלים דיגיטליים לניתוח נתונים, הוא בעל פוטנציאל משמעותי להפיכת מנוע לצמיחה משמעותית בעיקר בחברות תעשייתיות. שיפור משמעותי במדד ה-Data Driven Innovation, עשוי להוביל לגידול של 6.4% בהכנסת החברות המסורתיות ולעלייה של למעלה מ-54 מיליארד שקל בתוצר הלאומי.

על פי הדו"ח, יש תועלת רבה מחדשנות מבוססת מידע למדינת ישראל בכלל ולחברות בפרט, אך היא רחוקה מלהיות ממומשת במלואה. כיום מפעלים רבים בתעשייה המסורתית מתקשים לייצר תכנית אסטרטגית הכוללת היבטי חדשנות לצד פיתוח עסקי לטווח הארוך. מטרת התוכנית הממשלתית היא לענות על קושי זה ולהזניק מפעלים מסורתיים קדימה באמצעות איסוף וניתוח נתונים מהעולם הפיזי אליו משתייך המפעל ובאמצעות בחינת שרשרת הפיתוח, הייצור, המכירות וההפצה באמצעות כלים דיגיטליים לניתוח. בדרך זו, תפיק ההנהלה כלים לשיפור שרשרת הייצור, עד להבאת ערך מוסף ללקוח הקצה.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "התכנית היא הסנונית הראשונה מתוכנית ’נטו תעשייה’ שאושרה לאחרונה, אשר תאפשר למפעל לשפר את ביצועיו, באמצעות הטמעת חדשנות מבוססת מידע. חדשנות זו הנה הכרחית לתהליך ההתקדמות של התעשייה המקומית ותהווה מקפצה למהפכה התעשייתית הרביעית - Industry 4.0, אשר מאפשרת ומהווה את עצם קיומו של ’המפעל החכם’. התוכנית מבחינה זו מהווה תמריץ משמעותי להטמעת טכנולוגיות חדשות וייצור מתקדם, בתעשייה ששואפת להתחרות במגמה העולמית. בעתיד כל התעשיות יפעלו כ- ’מפעלים חכמים’, וזהו יהיה קריטריון בסיסי להתמודדות בשווקים הגלובאליים".

מנכ"ל גוגל ברק רגב אמר: "אנחנו מאמינים שהדרך לצמיחה ולהצלחה אמיתית של כל עסק, מחייבת הבנה מעמיקה של החולשות והחוזקות שלו. בשביל להצליח במשימה זו, עסקים צריכים להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותם. אנחנו שמחים לקחת חלק בתכנית DDIL ולעזור למפעלים ברחבי הארץ לאמץ ולהטמיע כלים טכנולוגיים ולצמוח בעזרתם."

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר: "משרד האוצר עושה צעד נוסף לגישור בין התעשייה המסורתית לתעשייה עתירת הידע. הפרויקט שאנחנו חושפים היום מהווה צעד חלוצי להעלאת הפריון בתעשייה המסורתית והמעורבת באמצעות כלים חדשניים, וזאת בהמשך למדיניותנו לסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים".
מפעל נילית במגדל העמק                                                                                                                צילום: נילית