בינה מלאכותית תאיץ פתרונות IoT בארגונים גדולים

 
מאת אוורטון חאוויאר ואימראן ראפיק*  
הבינה המלאכותית (AI) נכנסת למיינסטרים, ויש לכך השלכות ארוכות טווח על האופן שבו ארגונים יפתחו וישפרו את המוצרים והשירותים שלהם. כפי שהוכרז באירוע re:Invent 2016, שירותי AWS מפשטים את האימוץ של בינה מלאכותית באמצעות שלושה שירותים בעלות נמוכה, מבוססי ענן, שפותחו במיוחד עבור תרחישי בינה מלאכותית.

במקום ליצור אלגוריתמים קנייניים, מודלים על בסיס נתונים או טכניקות לימוד מכונה, מפתחים מכל הרמות, החל מארגוני אנטרפרייז הנמנים על רשימת Global 2000 ועד לחברות סטרטאפ, יכולים למנף את ממשקי ה-API של Amazon Lex, Amazon Rekognition ו- Amazon Polly לחדש במהירות, ולפתח מוצרים ושירותי אינטרנט של הדברים (IoT) חדשים. חברת Accenture מספקת פתרונות חדשניים אלה באמצעות תמיכה בלקוחות בעלי אפליקציות המבוססות על ה-AI של אמזון.

 
שילוב הבינה המלאכותית עם האינטרנט של הדברים הוא חיוני, משום שהוא מאפשר לעסקים לאסוף נתונים בעולם הפיזי - חפצים לבישים, מכשירי חשמל, מכוניות, טלפונים ניידים, חיישנים ומכשירים אחרים - ולהוסיף אינטליגנציה כדי לקבל תגובה או תוצאה משופרת. במילים אחרות, AI היא האוטומציה של כוח המוח כדי להפוך נתונים מהתקני IoT לשימושיים יותר.
 
לדוגמה, חברת טלקום יכולה ליצור צ'טבוט מבוסס יכולות AI מותאם למכשירים ניידים, במטרה להכניס אוטומציה לתהליכי שירות הלקוחות. דוגמה לתרחיש עסקי יכול להיות ניטור נתוני IoT הנכנסים מכלל ממירי הכבלים המותקנים בבתים. במקרה של תקלה בממיר המובייל צ'טבוט יוכל להודיע ללקוח על בעיה אפשרית בשירות באמצעות אינטראקציה בהודעת טקסט או הודעה קולית, ויציע לתאם ביקור של טכנאי שירות.

מידע זה המגיע ישירות מהתקנים יכול להשתמש ב-AWS Lambada כפונקציות serverless, כמו גם שילוב AWS Greengrass כתוכנה שמופעלת במכשירי-קצה. על ידי כך, ניתן למנף את השימוש בענן של AWS על פי הצורך לעיבוד, אחסון וחישוב.
סקירת פונקציונאליות ה-API ושימושים בעולם האמיתי בשימוש נפרד או משולב, מפתחים יכולים לשבץ את ה-API's בתוכניות פיתוח של מוצרים ושירותים חכמים קיימים, או לשלבם לתוך תהליכי מחשוב בענן:
 
  • Amazon Lex - מנוע עיבוד מבוסס-AI, המחשב קלט קולי או נתוני חיישן כדי להבין טוב יותר ולתת חוויה או תוצאה מותאמים אישית (חלק מהפלטפורמה הקולית של Alexa).
  • Amazon Rekognition – ניתוח תמונה ופנים לזיהוי והבנה את הסביבה ואת הנעשה בתרחיש או תמונה מהחיים האמיתיים.
  • Amazon Polly – שירות טקסט-לדיבור המסנתז נתוני טקסט מובנים לכדי יכולת דמוית-קול טבעי (בקול זכר או נקבה ב-24 שפות) על מנת להעשיר את התגובה.
כיום עסקים בדרך כלל מריצים ניתוחים אנאליטיים בענן על נתוני טרנזקציות, כגון רכישות של לקוחות או מידע מבוסס מיקום. אבל נתוני IoT בשילוב עם AI מספקים רמה עמוקה יותר של תובנות. באמצעות איסוף בזמן אמת של נתונים מהתקני IoT (או מה שמוכר כנתונים מבוססי-התקן), יכול ארגון להשתמש במנוע AI כדי להפוך את עיבוד המידע לאוטומטי, ולחבר בין מקורות שונים של נתונים מובנים/לא-מובנים כדי ליצור הקשר לבקשה של אדם. מהבנה זו המכונה יכולה לספק מענה או חוויה אישיים ישירות למשתמש הקצה, או לנתב את התגובה בחזרה לארגון כדי להפוך תהליך אחר לאוטומטי.
 
יכולת כזו פותחת קבוצה חדשה לחלוטין של פתרונות מוצר ושירות מבוססי IoT. אקסנצ'ר פרסמה חזון טכנולוגי – Technology Vision 2017 - המסביר את יתרונות ה-AI עבור האנטרפרייז. לדוגמה, ארגון רפואי יכול ליישם את Amazon Lex ו-Amazon Rekognition לשיפור תהליך הניטור של מטופלים קשישים או כאלה המרותקים לביתם וזקוקים לסיעוד. בתרחיש אחד, השירות יכול לכלול התקנה של מצלמת וידאו שתצלם את המטופל, תנתח את התמונות בענן כדי לעקוב אחר תנועותיו, ותשלח התראה אוטומטית למטפל או לבן משפחה אם לא נרשמה תנועה של המטופל במשך פרק זמן מסוים או במקרה של נפילה.
 
הרחבת ההזדמנויות של AI ו-IoT
 
בעתיד AI בשילוב עם IoT יאפשר תרחישים רבים אף יותר, שבהם רובוטים (המכונים גם מכונות אוטומטיות) ישתפו פעולה עם אנשים כדי לספק מידע חכם ולהעמיק את האינטראקציה האנושית. זה יסייע לאנשים להשלים משימות בצורה יעילה יותר, ליצור אינטראקציות שהן יותר אישיות או לספק שירותים על פי דרישה.
 
כך לדוגמה, בתחום ריטייל יוכל העסק ליצור אפליקציה של בינה מלאכותית שיתופית ("קו-רובוט" או "cobot") בשימוש עם Amazon Lex  ו-Amazon Rekognition, שתנתח מאפייני פנים של הקונים בחנות בזמן אמת ותשלב את המידע הזה עם היסטוריית עסקאות הרכישה. במקרה כזה הקובוט יוכל להנחות את אנשי המכירות להציע עזרה מותאמת אישית לכל לקוח במהלך בחירת הפריטים.

בסיטואציה של בית חולים ניתן לפתח את Amazon Lex  ו- Amazon Rekognition לאפליקציה המשתמשת בבינה מלאכותית ונתוני ביג דאטה מבוססי ענן, שכולם מקושרים דרך IoT, על מנת לסייע לרופאים לאבחן טוב יותר את המטופלים שלהם. לדוגמה, ניתן לזהות באמצעות ניתוחי תמונה אנומליות בעור או סימפטומים הקשורים ללחץ.
 
ה-API's החדשים של AWS לתחומי ה-AI, ופיתוח מוצרים ושירותי IoT עם יכולות בינה מלאכותית, הופכים בהדרגה לזולים ונגישים לכל העסקים, בנוסף, מינוף אקסנצ'ר על מנת לספק פתרונות ויישומים חדשים, מעניקים לכלל הארגונים דרך מהירה לאימוץ הטכנולוגיה בממדים רחבים.

----
* המאמר התפרסם לראשונה בבלוג של AWS
האסטרטגיה של AWS

חברת Amazon Web Service - AWS, היא חברה אחות של ענקית הסחר האלקטרוני העולמי אמזון, ארגון עסקי נפרד בתוך אמזון עם בסיס לקוחות שונה, שירותים שונים וצוות הנהלה נפרד. שירותי הענן של החברה כוללים שורה ארוכה של שימושי מערכות מידע ומחשוב שמבוססים על שרתים הנמצאים בחוות השרתים של החברה. AWS היא אחת החברות הגלובליות המובילות בתחום זה, לצידן של מיקרוסופט, גוגל, עליבאבא ואחרות. חברת המחקר המובילה גרטנר, דרגה את AWS כמובילה בדו"ח ריבוע הקסם שלה לתשתית כשירות (IaaS).
היתרונות של מחשוב ענן לעומת השקעה במערכות חומרה ותוכנה ארגוניות כבר לא צריכים הוכחה: צמצום עלויות ה-IT השוטפות, גמישות בהפעלת השירותים ויכולת שינוי והתאמה, חדשנות והטמעה של הטכנולוגיות המובילות, התמקדות בפעילויות הליבה של הארגון ויכולת לנהל מערך מחשוב גלובאלי בצורה יעילה.
חברות מכל סוג וסדר גודל מתבססות על פלטפורמת הענן כדי לבנות מוצרים טכנולוגיים מורכבים כגון כוח חישוב, אחסון, בסיסי נתונים ושירותים נוספים על פי הצורך. ה-Market Place של AWS מציע מאות פתרונות ושירותים משלימים בתחום התוכנה, כלים למפתחים ופתרונות עסקיים, כולל מערכות פיתוח ופתרונות לעולם הייצור התעשייתי. AWS רואה בישראל שוק יעד אסטרטגי והיא משקיעה משאבי תמיכה וסיוע ייעודים לארגונים בארץ ועובדת עם שותפים מקומיים.