"בעוד כמה שנים המפעל יהיה אוטונומי, עם קו הייצור ולוגיסטיקה שיופעלו על ידי רחפנים ורובוטים, ואולי חמישה אנשים בחדר הבקרה"

מאת אבישג אשר       פורסם: 2.12.2018
"בעוד עשר או אולי עשרים שנה יהיה מפעל אוטונומי ויהיו בו אולי חמישה אנשים בחדר הבקרה, אבל כל קו הייצור והלוגיסטיקה יופעלו על ידי רחפנים ורובוטים. זה יהיה סוף התהליך, אבל היום אנחנו עוד לא שם," כך אמר מארק יומנס, שותף במרכז האירופי לשרשרת האספקה למצוינות ב-Ernst & Young בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס". בפאנל "Industrial IOT 4.0" שדן בשילוב IoT בתעשייה אמר יומנס כי השאלה כעת היא איך להבהיר את הנקודה הזו לעובדים במפעל, ומה יש להסביר לגבי המעבר בתחום התעסוקה, כשיצטרכו להתחיל להעסיק אנשים עם כישורים שונים. יומנס אמר: "שולי הרווח במפעלים היום הם לא מה שצפינו ויש סטגנציה. לכן צריך למצוא דרך לייצר את אותם המוצרים בפחות עובדים, פחות אנרגיה ויותר רובוטים. החברות התעשייתיות מתמקדות יותר בצרכנים. הן מחפשות כלים ואפליקציות שיוכלו לשלב בקווי הייצור בכל העולם. לכן סטרטאפ שפונה אליהן צריך להיות עם מוצר שניתן להחיל בקנה מידה גדול".

מירב וינרב, מנהלת עסקים ב-Qualcomm Ventures ישראל אמרה: "קוואלקום מתמקדת בקישוריות. יש ב-IoT הזדמנות ענקית בתחום. צריך קישוריות בכל הטכנולוגיות שמתפתחות. אם מסתכלים על ה-IoT התעשייתי בצורה נרחבת יותר, מדובר על מכשירים אוטונומיים, רובוטים, מצלמות מחוברות ועוד. אנחנו מסתכלים על זה כהזדמנות ענקית. מיקוד נוסף שלנו הוא אסטרטגיית ה-5G והשימוש שלה בתעשייה, שמאפשרת רשת פרטית בתוך המפעל שתיתן איכות מסוימת ורמת אבטחה גבוהה".
רביב מלמד, מנכ"ל ומייסד משותף בחברת Vayyar אמר: "הסקטור התעשייתי אוהב פתרונות אבל תמיד ייקח לו זמן לשלב אותם. אני חושב שנראה בקרוב שהוא יתפתח. אנחנו נראה רובוטים עובדים עם אנשים. סנסורים בתעשייה יאפשרו לדברים לפעול הרבה יותר מהר ולהשיג דאטה. צריך לדעת מה קורה במפעל בכל רגע, ויש סנסורים חדשים שיכולים לנתח את המידע הזה. ההבטחה של אינטרנט תעשייתי היא לחבר את כל המכשירים ולהציג רווח. יש המון דאטה שמגיע בחזרה מהמכשירים, וניתן להשתמש בו כדי לקבל החלטות".

ג'ונתן פוליצר, מנהל תחום האנרגיה בחברת GE Ventures אמר: "צריך לחשוב איך אנחנו הופכים את הדאטה והקישוריות לנכסים. זה הזמן לשלב אותם בעולם התעשייתי. משם מגיע רוב ה-GDP. זה הזמן למהפכה תעשייתית נוספת. אם חברות לא יתעוררו ויבינו שערך יגיע מדאטה וחיבוריות, הן יעלמו. לכן חברות רבות ניסו לעבור טרנספורמציה ולהפוך לדיגיטליות יותר".