דלוייט: ארבעה מכשולים מעכבים את תחילת מהפיכת תעשייה 4.0 במפעלים

מאת אבישג אשר       פורסם: 11.10.2018
ככל שהמהפכה התעשייתית הרביעית (תעשייה 4.0) מרחיבה את אפשרויות למעבר דיגיטלי, מנהלים בתעשייה חוזים שינויים גורפים בתחום. דו"ח חדש של Deloitte Global -  "פרדוקס התעשייה 4.0"  - מגלה כי עסקים מתכננים להשקיע תקציבים גדולים במעבר דיגיטלי אך פרדוקסים אסטרטגיים ותפעוליים עלולים להפריע למאמצים אלה.

המחקר של דלוייט כולל 350 מנהלים בתעשייה ובתחומי האנרגיה, והוא בוחן כיצד ארגונים במגזרים האלה משקיעים, או מתכננים להשקיע, במעבר דיגיטלי. כמו כן נבדקו חלק  מהאתגרים המרכזיים איתם הם מתמודדים וכיצד הם מגבשים את האסטרטגיות הטכניות והארגוניות שלהם בנושא המעבר הדיגיטלי. הסקר מגלה כי בעוד ארגונים מתלהבים מהפוטנציאל של המעבר הדיגיטלי והשפעתו על המפעל שלהם, קיים נתק בין התוכניות והפעולות המעשיות בארבעה תחומים מרכזיים: אסטרטגיה, מעבר דיגיטלי בשרשרת האספקה, מוכנות העובדים ומנועי ההשקעה.
"כשארגונים מחפשים מעבר דיגיטלי הם צריכים לשקול מספר שאלות – החל ממה הם רוצים להיות ועד לטכנולוגיות המתקדמות שיתאימו בצורה הטובה ביותר לצרכיהם, אבל חשוב גם להבין שהמעבר הדיגיטלי לא יכול לקרות בחלל ריק. זה לא מסתיים סתם בהטמעת טכנולוגיות חדשות והפעלתן", אומר טים הנלי, מנהל תחום מוצרים תעשייתיים גלובליים בדלוייט, "במקום זה, המעבר הדיגיטלי האמיתי הופך להיות נושא מרכזי בארגון והוא נוגע בכל היבט של החברה".
 
המחקר מגלה ארבעה פרדוקסים מרכזיים, שהולכים ומתרחבים ככל שתחום תעשייה 4.0 מתקדם:
 
  • פרדוקס האסטרטגיה: כמעט כל הנשאלים (94%) הצביעו על כך שהמעבר הדיגיטלי הוא צורך ארגוני, אך הרבה פחות - 68% מהנשאלים ו-50% מהמנכ"לים - רואים בו מנוע לרווחיות. דבר זה מצביע על כך, שהמשיבים לסקר מקשרים בין שיפורים תפעוליים לצמיחה אסטרטגית הם לא בהכרח לגידול בהכנסות. נראה כי רבים רואים במעבר הדיגיטלי השקעה "הגנתית", שנועדה לשמור על החברה אך לא להרחיב את פעילותה.
  • פרדוקס החדשנות: מנהלים מדווחים כי יוזמות למעבר דיגיטלי מונעות בעיקר על ידי מטרות של שיפור הפרודוקטיביות והצבת יעדים תפעוליים, כלומר, השלמת המשימות הקיימות בצורה יעילה יותר. ואולם ארגונים צריכים להתבסס על יותר ממניע אחד להשקעה, שכן השאיפה לחדשנות עשוייה להביא בעקבותיה ROI חיובי יותר. 
  • פרדוקס שרשרת האספקה: מנהלים בכירים מגדירים את שרשרת האספקה כתחום העיקרי להשקעה עתידית, אך רק 34% מהנשאלים רואים בשרשרת האספקה מנוע לחדשנות ומפתיע אף יותר שרק 22% ממנהלי שרשרת האספקה במפעלים היו מעורבים בהחלטה על מעבר דיגיטלי. ארגונים צריכים לקדם את חשיבותם של מנהלי שרשרת האספקה במסגרת בניית האסטרטגיות הרחבות.
  • פרדוקס המומחים: מרבית המשיבים מאמינים שיש להם את העובדים הנחוצים כדי לקדם את המעבר הדיגיטלי ורק 15% מהמשיבים ציינו שהם צריכים תהליכי הכשרה מיוחדים ואולם אחד הצרכים המרכזיים שמשתתפי המחקר ציינו כנחוץ אצלם, היה איתור עובדים, הכשרה ושימור. 
המפתח לשחרור הפוטנציאל של תעשייה 4.0 מצוי ביכולת לרתום מידע ממערכות המידע של החברה כדי לקדם קבלת ההחלטות, תהליך המכונה לולאה פיזית-דיגיטלית-פיזית (PDP). 90% מהמשיבים הסכימו, שארגוניהם אוספים נתונים מעולם הפיזי, אך מעטים ביותר סבורים שיש לחברה יכולת לנתח את המידע הזה ורק כמחצית מהנשאלים ציינו שהם יכולים לפעול על סמך הנתונים בזמן אמת. סגירת לולאת ה-PDP צריכה להיות המטרה העיקרית של ארגונים, בשעה שהם משקיעים במעבר דיגיטלי.
המחקר של דלוייט מוצא שחברות תעשייתיות מבינות את ההזדמנויות הטמונות בתעשייה 4.0 בניית תוכנית פעולה מקושרת יותר, קשובה ומתוחכמת תאפשר להם להתגבר על המחסומים ולמצוא את הנתיב שמאפשר למצות את היתרונות של התעשייה 4.0.