האם ההתלהבות מ"המהפיכה התעשייתית הרביעית" נועדה בעיקר לצרכי שיווק?

מאת אבישג אשר       פורסם: 2.2.2019
המייחד את המסרים הנרטיביים על עתיד האינטרנט התעשייתי בתחומי הכלכלה, החברה והפוליטיקה, הוא שהם לא נועדו לקובעי המדיניות ולציבור הרחב בלבד, אלא גם ובעיקר לצורכי שיווק נרטיבי ולמימון מחקרים, פרסומים וכנסים, כך טוען ד"ר יעקב הכט במאמר המתפרסם באתר איגוד האינטרנט הישראלי.

לטענת הכט, מהפיכת האינטרנט התעשייתי, המכונה "המהפכה התעשייתית הרביעית" או "תעשייה 4.0" מתוארת לעיתים כבעלת כוח משנה עולם ולעיתים כצונאמי הרסני היוצר טראומה פוסט-טכנולוגית. אך למרות תיאורים אלה, למעשה טרם התרחשה מהפיכה או אבולוציה של טכנולוגיה חדשה או מאבק בין אדם למכונה, בסדר גודל כמו זו שהתרחשה בעידן הלוּדיטים, קבוצה של פועלים אנגלים בהנהגת נד לוד שנאבקו נגד השינויים שגרמה המהפכה התעשייתית בתחילת המאה ה-19.

לדבריו, כעת מדובר על שיח, המתאר ציפיות נרטיביות לעיצוב החברה בתחומי המדע, הכלכלה והטכנולוגיה ולכינון שינויים במערכות הייצור, הניהול והממשל. ציפיות אלו, המשולבות ביסודות של פוסט-אמת, מחקרים מדומים, חדשות מזויפות (Fake news) ונרטיבים כוזבים (False narratives), מאפשרות לדמיין עולם טוב יותר ומהוות דרך לבניית זהות משותפת, לנטיעת תקווה ולכינון שינוי חברתי, ומסייעות לכאורה ביצירת איזון עדין בין אמת לבדָיה.
המושג "תעשייה 4.0" נטבע במסיבת עיתונאים ביריד הנובר לתעשייה בשנת 2011 בהקשר לבקשה שהגיש "איגוד המחקר הגרמני לכלכלה ולמדע" לממשלת גרמניה למימון מחקר בעלות של 400 מיליון יורו, העוסק בשמירת יתרונה הטכנולוגי של התעשייה הגרמנית כאסטרטגיה ממתֶנת מפני התחרות הגוברת בחו"ל. בהמשך המושג עלה גם במדינות רבות ביוזמת התעשיות עצמן ובמימונן. כך למשל בארצות הברית הוקם ב-2014 "קונסורציום אינטרנט תעשייתי" על ידי החברות AT&T, Cisco, General Electric, IBM, Intel, וביפן נוצרה "יוזמת שרשרת הערך התעשייתי" על ידי חברות יפניות גדולות. בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס 2016 קיבל המושג "תעשייה 4.0" הכרה כמושג בין-לאומי והיה לנושאו הרשמי של הכנס.

לדברי הכט, מנקודת מבט מדעית, המושג "תעשייה 4.0" מטושטש ומְעוּרפָּל למדי, מלאכותי ופגום, ומקובל בשיח הגלובלי כמנטרה וכמילת טרנד. עם זאת, יש החוששים מצמיחתה הבלתי-מרוסנת של תעשיית זו ועקב כך לירידה בשיעור התעסוקה. האם התפתחויות אלו מצדיקות לכנות את האבולוציה הטכנולוגית החדשה שתביא, במקרה הטוב, ל"עולם ללא עבודה" ובמקרה הפחות טוב לקץ הציביליזציה – בשם "תעשייה 4.0"? רבים מהחיזויים מבוססים על ציפיות וסיפורים בדיוניים על העתיד הבלתי-צפוי של העולם ושל האופן שבו יתפתח. העולמות הנוצרים באמצעות הגישה הבדיונית מבוססים לא על אמת אפשרית אמפירית אלא על דמיון.

עם זאת, חבָרות רבות אינן מכירות את המושג "תעשייה 4.0". רק אחת מתוך שלוש חברות מאמינה כי העסק שלה קטן מדי כדי לזכות ביתרונות של תעשייה זו, ורבע מהחברות טוענות כי מתקניהן אינם מתאימים להשתלבות בה. המושג "תעשייה 4.0" מציין, אם כן, לעת עתה תיאור הדרגתי של מעבר ממדע בדיוני לטכנולוגיות בנות מימוש בייצור התעשייתי, ומשמש בעיקר מיתוס לצורך השיווק הנרטיבי של העתיד.

לקריאת המאמר המלא "תעשייה 4.0" – הנרטיביזציה של עתיד האינטרנט התעשייתי