הדפסת תלת מימד זירזה יצירת אב טיפוס של מערכת צריכת אוויר למכוניות-על

מאת יחיאל ינאי      פורסם: 25.8.2019
יצרנית מכוניות העל הבריטית BAC השתמשה בהדפסת תלת מימד בייצור מכונית העל שלה מונו R. החברה הצליחה לייצר אב טיפוס פונקציונלי של מערכת צריכת אוויר תוך מספר שעות. תיבת האוויר בדרך כלל תדרוש זמן תפנית של שבועיים באמצעות ייצור מסורתי. הדפסת תלת מימד סייעה לחברה להאיץ את תהליכי בדיקת הכבישים שלה ותיקוף התכנון, תוך שיפור הביצועים הסופיים והכבישיים של מונו R
"הגישה לייצור תוספים מהירים, יעילים ותעשייתיים פרצה את הדרך בתהליך פיתוח זה," העיר איאן בריגס, מנהל העיצוב של BAC. "תוך שעות הצלחנו לייצר אב-טיפוס מודפס תלת-ממדי מדויק של תיבת האוויר ולהתקין אותו על המכונית לבדיקה. זה איפשר לנו לצמצם משמעותית את זמן העיצוב. מבחינת הביצועים, האב-טיפוס עמד במבחני המסלול בקלות".

מכונית-העל Mono R מסוגלת להגיע למהירויות של עד 170 קמ"ש, באמצעות יותר מ-340 כוחות סוס. תיבת האוויר היא גורם קריטי לביצועים הגבוהים של המכונית. מטרתה לתעל חמצן מחוץ לרכב דרך צינורות הכניסה של כל צילינדר במנוע הבעירה, ופעולה זו חיונית לקירור המכונית. תיבת האוויר כוללת גיאומטריה מורכבת המקשה על ייצור בשיטות מסורתיות, מה שמוביל לעלייה בזמני ההובלה ובעלויות הפוטנציאליות.

האב-טיפוס של רכיב תיבת האוויר מניילון מחוזק בסיבי פחמן תרמופלסטיים המסוגלים לעמוד בטמפרטורות של עד 140 מעלות צלזיוס, ובכך עונים על דרישות תיבת האוויר. BAC הצליחה להתקין את תיבת האוויר ולבצע ביצועים ובדיקות בשטח תוך פרק זמן קצר וגמיש. הדפסת תלת מימד גם סיפקה ל- BAC את היכולת לחזור על העיצוב במהירות כדי להבטיח שהוא יתאים במדויק למונו R. "הצלחנו לגרום לכך שהגרסה המודפסת התלת-ממדית הסופית תתאים לגודל או לגיאומטריה המדויקים שהיינו צריכים", הדגיש איאן בריגס.

BAC השתמשה בפתרונות ההדפסה התלת-ממדיים של חברת Stratasys המתמחה בייצור אבות-טיפוס פונקציונליים ביישומי רכב בעלי ביצועים גבוהים . מוקדם יותר השנה חשפה החברה שיתוף פעולה עם חברת שומאכר לייצור מכוניות מירוץ כדי להאיץ את אבות הטיפוס ועיצוב הרכיבים החדש של המכוניות. Stratasys הודיעה גם על שיתוף פעולה עם חברת Arrow SPM, במטרה לשלב את טכנולוגיית ההדפסה התלת מימדית שלה בתהליך הייצור של אבות-טיפוס פונקציונליים, רכיבי מוצר וכלים מחוספסים לרכבי המירוץ שלה.