התעשייה האווירית ו-ST Engineering מסינגפור זכו בפרס של רשות התעופה האזרחית של סינגפור (CAAS), שהציבה אתגר לעולם הטכנולוגיה: פיתוח פתרון אוטומטי להעמסה ופריקה של משטחי מטענים (ULD) בנמלי תעופה, משימה הנחשבת עתירת כוח אדם. המערכת שפותחה מחליפה מספר גדול של עובדים ומצמצמת באופן משמעותי את מספר בני האדם הנדרשים להימצא באזור המטענים. זהו ניצחון שני ברציפות של שתי החברות, לאחר שבאוגוסט זכו במקום הראשון באתגר הראשון שהציבה CAAS: פיתוח מערכת דומה להעמסה ופריקה של כבודת נוסעים על קרוניות המזוודות.

הזרוע הרובוטית של התעשייה האווירית ניצחה

מאת אבישג אשר    פורסם: 12.12.2017
התע"א ביחד עם ST Engineering זכו בפעם השנייה ברציפות בפרס אתגר החדשנות של סינגפור, הפעם על מערכת רובוטית אוטומטית להעמסת מטענים על משטחים ומכולות. הפרס: 300,000 דולר והזדמנות לחשיפה בפני נמלי תעופה בעולם כולו.
שלושה עשר צוותים בינלאומיים ומקומיים הגישו הצעות לאתגר השני, מהם נבחרו שניים לפתח ולהציג מודל עובד של הוכחת הקונספט, במימון מלא של CAAS. שני צוותים, זה של התעשייה האווירית (מפעל להב, מחטיבת כלי טיס צבאיים) וזה של TUMCREATE, זרוע המחקר של רשות התחבורה הציבורית בסינגפור, קיבלו 4 מיליון דולר לצורך פיתוח האב-טיפוס במשך שנתיים.  הצוות הזוכה של תע"א הציג את הפיתרון המקיף והיעיל מבין השניים וזכה בפרס בסך 300,000 דולר.

הפיתרון של תע"א משלב רובוטים ומלגזות אוטומטיות ופועל בארבעה שלבים: סריקה אוטומטית שקובעת את יעד המשלוח, המשקל ומידות הפריט, העברת הפריט באופן אוטומטי לאזור אחסון זמני, תכנון אוטומטי שעורך אופטימיזציה של מיקום הפריט על משטח ההעמסה והעברה לתחנה רובוטית שם ממקמת אותו הזרוע הרובוטית בדיוק במיקום הנכון. הרובוט מצויד בתופסן ייחודי, שמסוגל לטפל בעדינות בכל סוג של מטען, כולל צורות חריגות, חומרים לא סטנדרטיים ועוד. המערכת מפחיתה משמעותית את מספר המקרים של נזקים למטען או לכבודה ומצמצמת את היקף עבודת הסבלות.

בנמל התעופה צ'אנגי של סינגפור, שם הוקם המודל הזוכה, מעריכים כי החלפת הידיים העובדות בזרוע רובוטית לא רק תפחית סיכונים לעובדים, אלא גם תזרז את תהליך הטיפול במטענים ותפחית את עומס העבודה בכ-30%. רשות CAAS מפרסמת אתגרים טכנולוגיים מסוגים שונים מאז שנת 2014. המערכת שפותחה בצ'אנגי היא רק תחילת הדרך מבחינתה של התעשייה האווירית, המקווה לקבל הזמנות מנמלי תעופה רבים ברחבי העולם.

שאול שחר, סמנכ"ל בתעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טייס צבאיים, אמר לאחר הזכייה בפרס על האתגר הראשון:  "הניצחון בתחרות לפיתוח המערכת, ממצב את התעשייה האווירית כמובילה בפתרונות בתחום הטיפול בכבודה בתעופה האזרחית. מדובר בפתרון חדשני בעל משמעויות תפעוליות וכלכליות מרחיקות לכת עבור נמלי התעופה וקהל הנוסעים. אני סמוך ובטוח כי זכיית המערכת בסינגפור, שהיא דוגמה ומופת למדינה המאמצת טכנולוגיות חדשניות, תפתח לנו דלתות גם במדינות נוספות".

לצפיה בסרטון הוידאו של מערכת המזוודות,  לחצו כאן
הזרוע הרובוטית של התעשייה האווירית מעמיסה מזוודות                              צילום: מתוך סרטון וידאו של התע"א