החדשנות נמצאת גבוה בעדיפויות של ענף הפלסטיקה והגומי

מאת אבישג אשר       פורסם: 12.1.2019
תחת הכותרת "עוברים לתעשיית פלסטיק חכמה ולייצור מתקדם, איחוד כוחות" תתכנס הוועידה המרכזית של תעשיית הפלסטיק והגומי בישראל ב-19.2.2019. הוועידה היא פרי שיתוף פעולה של כלל הארגונים והאיגודים המובילים בתחום בישראל: התאחדות התעשיינים, איגוד התעשייה הקיבוצית, רשות החדשנות, רשות ההשקעות והאגודה הישראלית לפולימרים ופלסטיקה.
אורן הרמבם, מנהל איגוד מוצרי צריכה ובנייה בהתאחדות התעשיינים, אומר כי ענף הפלסטיק והגומי נחשב לענף מתקדם יחסית בתוך התעשייה המסורתית, בעל רמת חדשנות גבוהה ובעל פיריון גבוה יחסית לממוצע בתעשייה. "זה קשור לכך שזה יחסית ענף שהוא מוטה יצוא וכמחצית מהיקף המכירות שלו, כ-20 מיליארד שקל, מופנות ליצוא. קיים מתאם גבוה בין פיריון ויצוא, וככל שהפיריון גבוה יותר אתה יכול להתחרות בחו"ל טוב יותר והיצוא גבוה יותר. ככל שהיצוא גבוה יותר, אתה פועל בשווקים תחרותיים יותר ואתה חייב להתחדש ולייצר ערך, ולכן הפיריון שלך גבוה יותר".
הרמבם אומר כי בהקשרים של חדשנות, תעשיית הפלסטיקה היא תעשייה מוטת חדשנות, והדבר מתבטא בין השאר בהיקף הפניות של חברות מענף הפלסטיקה לרשות חדשנות, לצורך קבלת תמיכה לפרוייקטי מו"פ. "זה ענף עם היקף פניות גדול לרשות חדשנות ביחס לענפים אחרים בתעשייה המסורתית" הוא אומר.
מה הם האתגרים של הענף לשנה הקרובה?

"אפשר לדבר על כמה כיווני פעולה. הראשון הוא נושא המחזור: זה עניין שיש לו מודעות הולכת וגדלה בקרב הציבור, ויש גם רגולציה בינלאומית שמחייבת התאמת הייצור. יש בעולם מגבלות על שימוש באריזות פלסטיק ובכלים חד פעמיים ויש חובה בעולם להשתמש בחומרים ממוחזרים באריזות. הגישה הזו תחלחל בסופו של דבר גם לישראל ולכן צריך להיערך אליה כבר עכשיו. למשל לתכנן איך אני משלב חומרים ממוחזרים בתוך מוצרי הפלסטיק שלי, תוך שאני שומר על אותה רמה של איכות. לחילופין, בעולם האריזות, איך אני מייצר אריזות מתכלות, או ניתנות למחזור או אריזות שמאריכות את חיי המוצר וכך מאפשרות להשליך פחות אריזות פלסטיק לאשפה.
אורן הרמבם, מנהל איגוד מוצרי צריכה ובנייה בהתאחדות התעשיינים.              צילום: יח"צ
אתגר שני הוא תמיכה בקבלני משנה בעולם הפלסטיקה. מדובר בחברות שמתמודדות בעולם מאוד תחרותי, הן מול ספקים מחו"ל והן בשוק המקומי. היו כמה חברות שנקלעו לקשיים לאחרונה, לכן זה אחד הנושאים שנטפל בהם השנה באיגוד. אחת המטרות שלנו היא לעודד את יכולת קבלני המשנה לייצר מוצרים שלא בקבלנות משנה אלא כמוצרים עצמאיים, כך שהערך המוסף גבוה יותר. אנחנו עושים את זה בין היתר על ידי חיבור לרשות לחדשנות במסגרת תוכנית שמתאימה בדיוק לסוג זה של פעילות".

מהם הנושאים שנמצאים בחזית החדשנות בענף?

"נושא עם פוטנציאל הוא הדפסות התלת ממד. זה תחום ששומעים עליו כבר כמה שנים, אך אי אפשר לומר עדיין שהגענו למצב שמדפסות התלת ממד הן מרכיב משמעותי מהייצור בתעשייה. בתחום ייצור אבות הטיפוס, אתה רואה הרבה מדפסות קטנות שנמצאות במשרדים ומיועדות לייצר אב טיפוס אבל אין עדיין שכיחות גדולה של הדפסות תלת ממד בייצור סדרתי של מוצרים. יש מעט בתעשייה הביטחונית ויש בחברות בתחום החומרים המרוכבים, אבל אי אפשר לומר שזה תפס נתח משמעותי. 
 בכל מקרה זה בהחלט רלוונטי לחלק מתעשיית הפלסטיקה ופותח בפניה אפשרות למעבר להתאמת המונים - ייצור בסדרות קטנות ובכמויות גדולות כמו ג'ילט, שמייצרת ידיות לסכיני גילוח מותאמות לכל לקוח או אדידס שמייצרת נעליים מותאמות ללקוח.
"בתחום קידום החדשנות, אנחנו מחברים את מפעלי הענף למסלולי תמיכה של רשות החדשנות ורשות ההשקעות, גם לפיתוח מוצרים וגם להטמעת טכנולוגיות חדשות, והדבר יבוא לידי ביטוי בכנס, עם הצגת כל המסלולים החדשים שהתחילו לפעול בשנה החולפת. 
"יש לנו גם שיתוף פעולה הדוק עם מרכז הפלסטיקה והגומי. זהו מכון מחקר יישומי, שבאמצעותו התעשייה יכולה לפתח מוצרים גם אם אין לחברה מחלקת פיתוח פנימית. המכון נמצא במכללת שנקר ובטכניון, ובשנה האחרונה אנחנו מרחיבים את הממשק שלו עם התעשייה כדי לפתוח בפני התעשייה עוד אפיק של חדשנות. זה נושא חשוב שנמצא גבוה בסדר העדיפויות שלנו".