הטכנולוגיה שתאפשר לך לשדרג קו ייצור ישן לתעשייה 4.0

מאת יריב ענבר*       פורסם: 31.3.2019
חיים, מנהל מפעל למוצרי צריכה בדרום הארץ מגיע למשרד כבכל בוקר, מציץ בלוח הבקרה ומגלה שאתמול בלילה יוצרו על קווי הייצור שלו רק 1,543 פריטים בעוד הוא רגיל ל-4,000 פריטים במשמרת לילה. חיים מתעצבן, מתקשר לערן מנהל משמרת הלילה ומגלה שעקב תקלה, הייצור נעצר ב-23:54.
ערן פעל כשורה והתקשר לדוד - הטכנאי הראשי, אשר יצא מיד מן הבית והגיע בתוך חצי שעה למפעל, גילה כי רצועה נקרעה ואין כזו במלאי. גם לאחר חיפושים רבים, לא ניתן היה לאתר את היצרן בשעה כזו והנזק הישיר למפעל: 70,000 דולר. כולם פעלו כשורה רק אותך שכחו לעדכן.

עוד נשוב למפעל....

נדמה שהיום הכל מתחבר לאינטרנט. הסמארטפון, הטלוויזיה, מערכת הרמזורים, המזגן ואפילו המכונית. גם התעשייה מתחברת אט-אט לאינטרנט והופכת להיות יעילה יותר, מחוברת יותר וחכמה הרבה יותר. כל זאת בזכות טכנולוגיות תעשייתיות מתקדמות המאפשרות צפייה בתהליכים, מוצרים וקווי ייצור בזמן אמת וחשוב לא פחות, חיזוי תובנות עסקיות וצפי עתידי.


המהפכה התעשייתית הרביעית

במאה התשע-עשרה התרחשה המהפכה התעשייתית. המצאת מנוע הקיטור קידמה את התעשייה שנות דור, הביאה לעולם את הרכבת וייתרה את השימוש בבעלי חיים לטובת כוח ייצור. כיום אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה תעשייתית רביעית. מהפכה שקטה וחכמה המחברת את התעשייה לאינטרנט תוך שילוב סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה, למידת מכונה ועוד.

המהפכה התעשייתית הרביעית נסמכת על טכנולוגיית ה-IoT (האינטרנט של הדברים) הופכת להיות זמינה ולהשתלב בכל קו ייצור, בכל מערכת, תהליך או מוצר – ביתי או תעשייתי, על הארץ ובחלל. ומה זה אומר בעצם? העולם הופך לחכם הרבה יותר. המכשירים מספקים מידע כמותי מהשטח. המידע מעובד ומזוקק והופך לתובנות עסקיות איכותית. כל מכשיר וכל מוצר המחוברים לאינטרנט, מאפשרים לעסקים להיות טובים יותר, חריפים יותר והרבה יותר מתוחכמים ויעילים.
 
האינטרנט של כל הדברים

המגמה כיום היא חיבור כל מוצר או אביזר. ברהיטים, ברכבים ובכבישים. גם השמיים אינם הגבול, מכיוון שהאינטרנט של הדברים תופס את מקומו גם במטוסים ובמעבורות חלל. הציבור רוצה חיבוריות וקישוריות. התעשייה מעוניינת בחסכון בעלויות ואילו המגזר העסקי מחפש תובנות כלכליות וחיזוי נתונים עתידיים. האינטרנט של הדברים מספק את כולם ובשפע. 

האינטרנט של הדברים יכול להופיע כאמור כמעט בכל מוצר או מערכת. אנו יכולים לממש פתרונות IoT מובנים בתוך מוצרים ביתיים או משרדיים. לדוגמא: שילוב IoT במכונות צילום. ספק השירות של מכונות הצילום יוכל לדעת בזמן אמיתי כמה צילומים והדפסות מבוצעים בכל מכונה ומכונה, טיפול בתקלות, תזמון טכנאי באופן יזום ועוד.

במפעלי תעשייה, הטכנולוגיה מתחברת כבר היום אל קו הייצור. מנטרת, מאזינה, מונה ועוקבת אחר כל תהליך, כל מוצר העובר על גבי פס הייצור ומספקת תובנות בזמן אמיתי. מערכות Industry 4.0 מתקדמות מסוגלות גם לצפות את הנולד ובכך לסייע למנהל החברה לייעל את מוצריו, לתכנן כח אדם בצורה מיטבית, לשפר את השירותים אותם הוא מספק, לחזות ביקושים ולהתאים רמות מלאי והכי חשוב, להבין טוב יותר מהם הדרישות והביקושים של הצרכן. 


לשדרג סובארו 78 למכונית אוטונומית

ועתה נשוב למפעל, אך הפעם למציאות חלופית: חיים קם בבוקר, מציץ בסמארטפון ורואה שבמשמרת הלילה יוצרו 4,200 פריטים. מסתובב וחוזר לישון לעוד חצי שעה. אין לחץ הכל בסדר. אז מה השתנה? לפני מספר שנים בדק חיים אפשרות התקנת קו ייצור חדש והמחיר היה מעל ליכולתו. המפעל לא יכול לעמוד בעלויות כאלה והחזר ההשקעה (אם בכלל) יהיה רק בעוד עשרים וחמש שנה.

כיום קיימת אפשרות נוספת: התקנת מערכות תעשייה 4.0 מתקדמות, המשנות את סדרי העולם (או יותר נכון את סדרי המפעל). בשלוש השנים האחרונות התפתחה הטכנולוגיה בקצב מהיר. המערכות המודרניות מחוברות אל קווי הייצור, אוספות נתונים ומנתחות אותם בזמן אמת. מדווחות על כל חריג ובאמצעות מערכת חיזוי מתקדמת צופות גם תקלות עתידיות, מתריעות מראש ואף מונעות אותן במידת האפשר. ניתן להתחבר למכונות וקווי ייצור מודרניים, אך גם למערכות ותיקות בנות עשרות שנים. כל הרעיון הוא לקחת טכנולוגיה ישנה ולשדרג אותה למודרנית, אינטרנטית ומותאמת לקצב של היום. דמיינו סובארו 78 שהתקנתם עליו את כל מערכות הבטיחות המודרניות והפכתם אותו לרכב אוטונומי. הסובארו הזו יכולה להיות מחר המפעל שלכם.

משיחותיי עם מנכ"לי מפעלים יצרניים עולה חשש שלהם מפרויקט ארוך ומייגע. במשרדם הם מספרים לי על פרויקטי ERP, שבוצעו במפעלם לפני עשור ולקח שנים רבות עד לסיומם המלא (ויש כאלה שלא הסתיימו עד היום). מתחילים עם קבוצת מכונות קטנה ולא עם מפעל מלא. רק לאחר השגת התוצאות הרצויות מתקדמים קדימה.

בפרויקטי תעשייה 4.0 המתבססים על טכנולוגיות PTC, היישום קל ומהיר ואורך שבועות ולא חודשים. חושבים בגדול ומתחילים בקטן. ומה עם המחיר? תופתעו לדעת כי עלות שדרוג קו ייצור עולה פחות מ-10% בהשוואה לרכישת קו ייצור חדש. אז מתי אתם משדרגים את הסובארו שלכם?


--

*יריב ענבר הוא מנהל יחידת חדשנות עסקית במפעלי תעשייה בחברת מטריקס