במפעל של סיאט במרטורל, ספרד, פועלים 125 כלי רכב נהוגים אוטומטית (AGV), שחולקים את מרחב העבודה מדי יום עם 7,000 עובדים ומקלים על עומס העבודה שלהם. מדובר למעשה ברובוטים שיתופיים אינטליגנטיים, שמובילים מדי יום 23,800 חלקים ונוסעים יותר מ-436,000 ק"מ בשנה, מרחק זהה למרחק שבין כדור הארץ לירח. שילוב רכבי ה-AVG במפעל הקטין את זמן הייצור ב-25%.

המפעל החכם של סיאט: כלי רכב אוטונומיים על רצפת הייצור

מאת אבישג אשר               פורסם: 16.1.2018
האור הכחול שבוקע ממחסן המנועים שבמפעל סיאט בשעה 5 בבוקר מעיד על התעוררותם של 125 הרובוטים, העומדים להתחיל את יום עבודתם באחת מסדנאות ההרכבה במפעל. לאורך היום הם עומדים לבצע 2,800 סבבים, נוסעים במסלולים מצטלבים זה לזה ומנווטים את דרכם בין 7000 העובדים על רצפת הייצור, והכל בסינכרוניזציה מושלמת. רמזורים מסמנים להם מתי עליהם לעמוד, וחיישנים ב-360 מעלות מוודאים שלעולם לא ידרסו עובדים אנושיים.

המסלול מתחיל בסריקת הברקוד שעל החלק המובל, כדי לוודא באיזה חלק מדובר ומה היעד עבורו. לאחר מכן פותח חיישן את דלת המחסן והם יוצאים במסעם אל קו הייצור. הרובוטים האוטונומיים אחראים להובלת מנועים, תיבות הילוכים, בולמי זעזועים, דלתות וחלונות. ואם אתם דואגים להם – הם מסוגלים לשאת עד 1500 ק"ג והם אינם מתעייפים לעולם.

רכבי ה-AGV מתנהלים במפעל הענק לאורך 40 נתיבים קבועים מראש, אשר מסומנים על ידי מסלולים מגנטיים המותקנים ברצפה. הנסיעה לאורך מסלול נמשכת בין דקה אחת לשבע דקות. מדובר גם בנהגים מושלמים שיודעים להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט את המהירות בסיבובים כדי למנוע נפילה של מטענים. 
רכב AVG משנע שמונה מנועים אל יעדם בקו הייצור במפעל סיאט                                                                    צילום: יח"ץ
הרובוטים מחוברים כולם לשרת מרכזי, שאוסף מידע לאורך נסיעתם ומאפשר לדעת איפה נמצא כל רובוט ומה מעשיו. צוות של חמישה עובדים אנושיים אחראי לכל הפעילות המסועפת של הרכבים האוטומטיים והם גם יכולים להשתלט על הנהיגה ולקבוע יעדים ומסלולים חדשים לפי הצורך. בחברת סיאט אומרים שזה המשמעות העיקרית של טכנולוגיית תעשייה 4.0 שמותקנת במפעל – שיתוף מידע מכל רכיבי רצפת הייצור, שמייעלת את העבודה על ידי רובוטים ומאפשרת לעובדים לקבל החלטות חכמות על בסיס עיבוד בזמן אמת של כמויות מידע עצומות.
הרובוטים השיתופיים נוסעים לאורך מסלולים מגנטיים על רצפת המפעל                                                               צילום: יח"ץ