הרובוטיקה מתרחבת מקו הייצור לאספקה ללקוח 

מאת אבישג אשר       פורסם: 3.3.2019
אם עד כה עקבנו אחר תהליכי כניסת רובוטיקה לקו הייצור בתעשייה, ולאחר מכן לתחומי הלוגיסטיקה ותפעול מחסנים ומלאים, עכשיו נמשכת המגמה עם כניסתם של רובוטים למשלוח סחורות עד לחצרות הלקוח. חברת פדקס (FedEx) האמריקאית הודיעה כי הפיתרון שלה לאספקה ומשלוח ללקוחות לא יתבסס על רחפנים או מכוניות אוטונומיות, טכנולוגיות שטרם הגיעו להבשלה, אלא על רובוטיקה. מדובר במכשיר משלוחים אוטונומי, שמיועד לבצע משלוחים בלוח זמנים מהיר, כולל משלוחי "המייל האחרון" שמגיעים עד לכתובתו של הלקוח.

לפי נתוני פדקס, יותר מ-60% מהלקוחות נמצאים במרחק של עד חמישה ק"מ מנקודת האספקה מרחק שהרובוט יכול לגמוא במהירות וביעילות. ברי קריר, סגנית נשיא ביצועית ומנהלת שיווק ותקשורת ראשית של פדקס, אמרה: "ה-Bot שלנו הוא חידוש, שנועד לשנות את פני עולם המשלוחים המקומיים ולעזור לענות באופן יעיל על הציפיות העולות של הלקוחות. הרובוט הוא אבן דרך במשימה המתמשכת שלנו לפתור את המורכבויות והעלות של משלוחים באותו יום, במייל האחרון עבור שוק הסחר האלקטרוני הגדל, ובאופן בטוח וידידותי לסביבה".
הרובוט של פדקס פותח בשיתוף פעולה עם DEKA Development & Research והמייסד שלה דין קיימן, שהמציא הרבה טכנולוגיות חדשניות, בהן מכשיר הניידות האישית iBot וה-Segway המפורסם. קיימן מחזיק ביותר מאלף פטנטים אמריקנים וזרים וזכה בפרסים רבים, בהם על מכשירים רפואיים חדשניים שהרחיבו את גבולות הטיפול הרפואי בכל העולם. "לרובוט יש יכולות ייחודיות שבזכותן הוא לא דומה לאף רכב אוטונומי אחר", אמר קיימן. "התבססנו על בסיס הכוח של ה-iBot, מכשיר התנייעות מתקדם עם אישור FDA לאוכלוסיית הנכים עם יותר מ-10 מיליון שעות פעולה אמינות בעולם האמיתי. על ידי שימוש בבסיס הזה ביישום נוסף, אנחנו מקווים ש-iBot יהיה אפילו יותר נגיש לאלה שצריכים אותו בשביל ההתנייעות שלהם עצמם".

הרובוט של פדקס מיועד לנוע על מדרכות לצידי הדרכים, ולהוביל באופן בטוח משלוחים קטנים לבתים ולעסקים של הלקוחות. הפונקציות של הרובוטים כוללות טכנולוגיה לשמירה על בטיחות הולכי הרגל מה-iBot, בתוספת טכנולוגיות מתקדמות כגון חיישן Lidar ומצלמות מרובות, שמאפשרות לרובוט המונע באמצעות סוללה עם אפס פליטות להיות מודע לסביבתו. לפונקציות האלה מוצמדים אלגוריתמים של למידת מכונה כדי לזהות ולעקוף מכשולים, להתוות מסלול בטוח ולאפשר לרובוט למלא אחר חוקי הדרך והבטיחות. טכנולוגיה קניינית מעניקה לרובוט יכולות רבות, ומאפשרת לו לצלוח פני שטח לא סלולים, אבני שפה ואפילו מדרגות לקבלת חוויית משלוח יוצאת דופן מדלת לדלת.

"לנוחות והיכולת של FedEx SameDay Bot יש פוטנציאל לפשט ולהאיץ מאוד את ההפצה לכל מלוא המגוון של הלקוחות שלנו. תחשבו על אנשי מקצוע שיכולים לחסוך זמן וכסף על ידי כך שאף פעם לא יעזבו את אתר העבודה בשביל הכלים והאספקה החיוניים שהם צריכים מ-Lowe’s", אמר דון פרייזון, סגן נשיא ביצועי, שרשרת האספקה, Lowe’s. "אנחנו מצפים לחקור את כל האפשרויות לספק את השירות שאנו מספקים ללקוחותינו באמצעות ההמצאה הזאת".

פדקס מתכננת לצאת לניסוי שטח בקיץ הקרוב במספר מקומות, בהם ממפיס, טנסי, בכפוף לאישורים סופיים של העירייה. "FedEx SameDay Bot הוא הפרק הבא במורשת הארוכה שלנו לספק חדשנות ושירות מצוין, שנתמכים על ידי הסביבה הלוגיסטית הקיימת של פדקס", אמר בריאן פיליפס, נשיא ומנכ"ל FedEx Office. "אנחנו נרגשים להביא את הטכנולוגיה הזאת כדי לפנות לשווקים חדשים ולתמוך טוב יותר בלקוחות שלנו. החברות שסיפקו משוב על השימוש הפוטנציאלי בה מילאו תפקיד חשוב שעזר לנו לוודא שאנו מסתכלים אל העתיד של המסחר האלקטרוני".