חברות התקשורת קוראות להכריז על פרויקט לאומי לפרישת רשת התקשורת של הדור החמישי 

מאת אבישג אשר       פורסם: 23.12.2018
תקשורת הדור החמישי (G5) עומדת לפרוץ לחיינו ממש בקרוב, והיא עתידה לחולל מהפיכה לא רק במישור השימוש האישי אלא גם ובעיקר בשימושים בענפי המשק השונים – תחבורה, רפואה ובראש ובראשונה תעשייה. בוועידת גלובס לעסקים שנערכה בשבוע שעבר בירושלים, גילה מנכ"ל אריקסון ישראל, אלון ברמן, שרשת ה-5G הראשונה בעולם כבר מופעלת על ידי ורייזון בארה"ב על בסיס טכנולוגיה של אריקסון ולכן "התחרות העולמית היא על מי תהיה השנייה בתחום" אמר.

בפאנל בנושא תקשורת הדור החמישי, בו השתתפו מנהלים בכירים בחברות טכנולוגיות תקשורת בישראל, יצאו המשתתפים בקריאה תקיפה לממשלה להכריז על הדור החמישי של התקשורת כפרויקט לאומי, וזאת כדי לשמור על ישראל בחזית הטכנולוגיה העולמית. שלומי אנג'י, סמנכ"ל טכנולוגיות בנוקיה ישראל, אמר כי במדינות מובילות בעולם עומדים לפרוש רשתות דור 5 באופן מאסיבי באמצעות השקעות ענק, ובכך לתמוך בתעשייה שלהן. הוא אמר: "צריך להחזיר את ישראל לקדמת העולם הטכנולוגי ואנחנו לא שם היום. לכן אני קורא לממשלה להכריז על זה כפרויקט בעל עדיפות לאומית, פרויקט שיגדיל את התל"ג ויחזיר את ישראל לקדמת הטכנולוגיה וישחרר את החסמים הבירוקרטיים".
מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, אמר בתגובה: "אנחנו מסתכלים על התקופה הקרובה כתקופה שצריכה לאזן בין ההישגים שלנו בתחום התחרות לבין הרצון להשקיע בתשתיות. האם זה יהיה פרויקט לאומי? אנחנו עדיין צריכים לברר מה זה הדור החמישי ובהמשך למכרז הדור החמישי אנחנו מגבשים אסטרטגיה חדשה, חזון של המשרד. זה יהיה חלק מהתשתיות במדינת ישראל כמו כבישים, חשמל, גז. ואז נסתכל בצורה יותר רחבה ומאוזנת מצד אחד שוק חופשי ומצד שני היכולת שלנו לתמרץ בהשקעה בתשתיות."

השאלה העיקרית שנשאלת בענף התקשורת הישראלי, היא האם ימצאו חברות שיהיו מוכנות להיכנס להשקעות מאסיביות הנדרשות לפרישת הטכנולוגיה החדשה. אחת הקריאות המרכזיות העולות מהשוק, על רקע חולשתן של המפעילות הסלולריות בישראל, הוא לאפשר לחברות התקשורת להתמזג כדי לאפשר את היקף ההשקעות הנדרש. מנכ"ל אריקסון ישראל, אלון ברמן, קרא למשרד התקשורת לאפשר מיזוגים בין חברות בענף התקשורת: "בשוק כמו שלנו יש כמות גדולה מדי של שחקנים וזה עלול לגרום נזק לטווח ארוך. אם יש כוחות שוק שמביאים מיזוגים הגיע הזמן לאשר אותם".

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת, התייחס לנקודה זו כשאמר שמשרד התקשורת נערך לפרסום המכרזים בצורה שונה: "הדור החמישי הוא שילוב של מספר שכבות: יש את התשתית הנייחת ויש את המרחב הספקטרלי, והמכרז יקודם בצורה שונה לחלוטין ממה שהיה עד היום ותהיה בו בשורה כי אנחנו מאוד מעוניינים שהחברות ישקיעו בתשתיות, ונראה איך אנחנו מעודדים ומתמרצים יכולות והישגים מוכחים". הוא הוסיף: "אני חושב שאנחנו מביאים בשורה. אנחנו רואים בתשתית התקשורת כתשתית לאומית חשובה ולכן יהיו גם תמריצים כלכליים לעידוד השקעות". לדבריו משרד התקשורת ביקש עד כה לעודד תחרות בתחום המחירים ואילו עתה העובר המיקוד לתחרות בתחום הנחת התשתיות לדור התקשורת הבא.