כיצד ניתן להפחית את כמויות הפסולת ובזבוז המזון בשרשרת האספקה

מאת יחיאל ינאי       פורסם: 23.9.2019
בזבוז מזון בשוק המצרכים הופך לאתגר מרכזי עבור קמעונאים. כיצד נראות מבוססת-בינה של שרשרת האספקה יכולה לסייע בצמצום בזבוז המזון. כיצד ניתן להפחית את הבזבוז ולצמוח לעסק קיים?
החוסר בנראות שרשרת האספקה
העולם מוכן לשינוי. לפי פרויקט המחקר של האיחוד האירופי REFRESH הפועל לטיפול בפסולת ממוצרי מזון, היקף האובדן ובזבוז המשאבים באירופה מספיק כדי להאכיל את כלל האוכלוסייה העולמית הסובלת מרעב יותר מפעמיים. זהו מסר שצרכנים מסביב לעולם לוקחים לתשומת ליבם. משקיות רב-פעמיות לקשיות שתייה מנייר, מוצרי טיפוח שאינם מאוחסנים בבקבוקים ועד לתזונה צמחונית, אנשים נוקטים בפעולות מהותיות לצמצום הפסולת, והם מצפים מהעסקים מהם הם רוכשים לפעול באופן דומה.

בבריטניה למשל, חנויות הבטיחו להפחית לחצי את בזבוז המזון שלהן המוגדר 'מהמשק לצלחת' עד 2030. למרות שאנו משבחים עסקי קמעונאות גדולים על יישום רעיונות כמו 'wonky veg' - לפיו ירקות שאינם עומדים בדרישות האסתטיות של רשתות המזון - יימכרו בסופרמרקטים כדי לסייע בצמצום כמויות הבזבוז, ניתוח אופן הייצור של הפסולת והמזון המבוזבז ברמה בסיסית יותר הוא שיסייע להשיג השפעה חיובית על הסביבה בהיקף רחב הרבה יותר ויהיה הרבה יותר אפקטיבי.

אולם מחקר שנערך לאחרונה על ידי Sapio עבור Zetes, חושף כי רמות נראות שרשרת האספקה הקיימות רחוקות מלהיות מושלמות, כאשר נתון מדהים של כ-94% מהארגונים שהשתתפו בסקר העידו שהם חסרים שקיפות ברחבי שרשרת האספקה שלהם.

השיגו יכולות
כדי להטמיע ולבצע החלטה כראוי, חיוני להבין את הגורמים לבזבוז. יש גורמים רבים התורמים לבזבוז – מהמלאי העודף כתוצאה בעיות בתחזיות והזמנות או קבלה שלהן באיחור, לאובדן זמן במהלך תהליכי ההפצה ושימוש במודלים לא-יעילים להובלה העשויים להיות הרסניים למוצרים בעלי חיי מדף קצרים. רק ל-30% מהארגונים יש נראות מלאה של סחורה במהלך ההובלה. כתוצאה מכך, הטיפול בבזבוז המזון המתרחש בכל שלב בשרשרת האספקה הופך למשימה מורכבת.

המחקר מראה כי 79% מהמשיבים מאמינים כי לנראות משופרת השפעה ממשית על הפחתת כמויות הפסולת והבזבוז. כדוגמה לחסכון האפשרי, ההערכה היא ששרשראות האספקה לבדן יכולות להפחית את בזבוז מוצרי המזון בכ-240 מיליארד יורו.

למשל, הפחתת מרחקי הנסיעה ללא תכולה, שיפור מסירת משלוחים במלואם ובמועד, צמצום תנועות מלאי מיותרות בין חנויות, מניעת מחלוקות בגין תחזיות או הזמנות והשגת ניתוב יותר מושכל, הם כולם רכיבים קריטיים עבור שרשרת אספקה יעילה שתורמת לצמצום רמות הפסולת.

יעילות בזמן אמת
השגת נראות ועקיבות מלאות של מוצרים היא מרכיב מרכזי בשרשרת אספקה גמישה, שחשיבותה מורגשת במיוחד במקרים בהם החזרות (recall) ותקלות בייצור עשויות לגרום למשברים ושיבושים. כאשר קמעונאים מסוגלים לשתף נתונים ברחבי המרחב ההדדי (ecosystem) שלהם הכולל את הספקים בזמן אמת, ביכולתם ליצור את הבסיס לשיתוף פעולה טוב יותר בעזרת קשרים חזקים יותר ותחזיות יעילות ודינמיות.

כמו כן, הבנה של חברות כיצד ניתן לפרוס ולהשתמש בטכנולוגיות שונות כדי להתגבר על כל אתגר היא הכרחית – בין אם מדובר בהפחתת כמויות הבזבוז והפסולת באמצעות תהליכי הובלה משופרים או רמות מלאי מדויקות ודינמיות יותר.

אם כן, היכן להתחיל?     
מודעות סביבתית בעידן הטכנולוגי תמשיך להשפיע באופן ניכר על קמעונאים. החזון לשיפור תהליך 'מהמשק לצלחת' ולביטול בזבוז המזון והפסולת בשרשרת האספקה הוא מקיף וגדול. כדי להצליח, על קמעונאים להתחיל בקטן, לזהות אזורים בעדיפות גבוהה לטיפול, בהם ניתן להגיע להישגים מהירים ובעלי השפעה. לאחר שיחלו לראות תוצאות, יהיה על הקמעונאים לבצע הרחבה במהירות ולהשיג לבסוף נראות מלאה מקצה לקצה ומבוססת-בינה.

דו"ח המחקר של Zetes אודות נראות שרשרת האספקה מבוסס על 451 משיבים בבריטניה, צרפת, גרמניה וספרד. כלל הראיונות נערכו במהלך דצמבר 2018 וינואר 2019.
דרישות הצרכנים בשוק כיום לא רק ששיפרו את יעילות שרשרת האספקה בעזרת מהירות ונוחות, אלא גם מכריחות את הקמעונאים לענות על הציפייה לשיפור הקיימות. ההשלכות של הניסיון לעמוד בבקשות הלקוחות אינן תמיד קלות מנשוא ועשויות להשפיע באופן שלילי על התכניות והתהליכים העסקיים בטווח הקצר, בייחוד במקרה ששרשרת האספקה שלכם אינה פועלת באופן חלק ושקוף כרצוי. אפילו הגורמים הקטנים ביותר לחוסר יעילות עלולים להצטבר ולגרום לבזבוז בצורות שונות במהלך הייצור, הובלה ואף בעת ההשלכה כאשפה.

במהלך השנים האחרונות, שוק מצרכי המזון נמצא תחת ביקורת ולחץ מתמיד לבחון-מחדש את הגישה שלו כלפי טיפול בבזבוז מזון, כאשר מתוך 88 מיליון טונות לערך המיוצרות בשנה ברחבי האיחוד האירופי, נתון מדהים של כ-40% מהמזון אינו מגיע אפילו לשוק למכירה.

 "הבעיה היא שללא תובנות בזמן אמת אודות הסטטוס והמצב המדויקים של המוצרים והמלאי בשרשרת האספקה מקצה לקצה, אילו אפשרויות לטיפול בבזבוז ושיפור הקשר עם הלקוחות עומדות בפני חברות?" שואל אמיר הראל, מנהל כללי לפתרונות נראות ב-Zetes, ומרחיב כיצד נראות מלאה בזמן אמת ומבוססת-בינה של שרשרת האספקה יכולה לסייע בצמצום בזבוז המזון.
אמיר הראל-מנהל כללי לפתרונות נראות zetes