לווייני כיס המודפסים בתלת-מימד מוכנים להמראה: עשויים מחומרים חזקים יותר, קלים יותר ועמידים לטמפרטורות גבוהות יותר

מאת יחיאל ינאי       פורסם: 1.1.2021
ספקית החומרים והשירותים להדפסת תלת מימד, CRP Technology, הציבה את מגוון הפולימרים של Windform TOP-LINE כדי לייצר סדרה של ננו-לווינים ו- PocketQubes ללקוחות במגזר האווירי.

חומרי הדפסה תלת ממדיים מבוססי-אבקה של החברה, בעלי היסטוריה של שימוש בתעשיית הספורט המוטורי, ממונפים כעת יותר ויותר על ידי עסקים עם שאיפות לחלל. העבודה עם חברות התעופה והחלל Alba Orbital ו- Mini-Cubes , CRP Technology וחברת השותפים שלה CRP USA , השתמשו לאחרונה באיכויות התרמיות והמכניות המשופרות של Windform XT 2.0 , לבניית שורה של לווייני כיס.
CRP הוקמה בשנת 1970 והתמקדה בעיקר בייצור רכיבי רכב עבור צוותי פורמולה 1. מגוון המרכיבים הנוכחיים של החברה של Windform TOP-LINE בנוי על מורשת הספורט המוטורי הזה, אך כעת הם משמשים גם במגוון יישומי אבות-טיפוס אחרים ושימוש סופי.

Windform RL, למשל, הוא חומר בעל יכולת מתיחה משופרת, בעוד Windform FR2 הוא חומר מעכב בעירה מחוזק סיבי זכוכית, המיועד לשימוש במגזר התעופה והחלל והרכב. מגוון רחב של עסקים שונים אימצו את Windform FR2 בשנים האחרונות, על בסיס בידודו החשמלי, נוקשותו, עמידותו בטמפרטורה ומעכב בעירה.

באחרונה, CRP Technology ו- CRP USA חברו למספר חברות תעופה וחלל כדי להשתמש בתכונות עמידות החוזק של חומרי Windform כאמצעי להדפסת לוויינים מוכנים לטיסה.

החומר Windform XT 2.0 הוכיח שהוא מתאים להדפסת תלת מימד של לוויינים מיניאטוריים ומאפשר ליצור אבות טיפוס מדויקים, אמינים ועמידים. "הבנו שיהיה קשה למצוא משהו שיעבוד בסביבה הקשה של החלל", מסבירים בחברת אלבה אורביטל שייצרה את הלויינים, "כשגילינו את Windform XT 2.0 ואחרי שבחנו את המאפיינים שלו, זו הייתה בחירה פשוטה. השילוב של חוזק וקלות שימוש הפך את החומר לבחירה טבעית עבורנו",

באמצעות הטכנולוגיית של CRP הצליחה אלבה אורביטל להפחית את העלויות של ייצור הלוויינים שלה.  הלוויינים כבר עברו מספר בדיקות בטיחות, בדיקת עומס של 20 ק"ג והערכת רטט והוכיחו כי הם מסוגלים לשרוד בטמפרטורות גבוהות. המבחן הסופי והחשוב יהיה ברבעון השני של שנת 2021 כאשר הלווין יישלח למסלול לראשונה. אלבה אורביטל כבר פועלת כדי לספק עשרה מכשירים נוספים לחלל, שיוטסו ברכב השיגור של פלקון 9 של SpaceX  בדצמבר 2020.

על פי צוות אלבה אורביטל, החומר של CRP Technology היה חיוני להצלחה. "ההיבט החדשני ביותר בפרויקט היה מספר הרכיבים העצום שהדפסנו באמצעות Windform XT 2.0".

כששלישיית המכשירים הזעירים של אלבה אורביטל מתקרבת לתאריך ההשקה מסביר פרנקו קבוליני, סמנכ"ל וטכנולוגיית טכנולוגיות CRP, הסביר את היתרונות של שימוש ב- Windform בייצורם: "בניגוד לטכנולוגיות קודמות שפותחו במקור לחלל והותאמו לספורט המוטורי, כעת Windform XT 2.0 וכל החומרים המרוכבים Windform משמשים במגזרי התעשייה המתקדמים ביותר לייצור חלקים אחרונים מורכבים וקשים ואבות טיפוס תפקודיים".
לוויין מיניאטורי מוכן לטיסה. תמונה באדיבות אלבה אורביטל