מנהלי חברות בכירים ומנהלים במשרדי ממשלה לא מגלים אמון בנכונותם של הארגונים שלהם להשפיע על ההזדמנויות שפותחת המהפכה התעשייתית הרביעית (תעשייה 4.0) ולרתום אותה לצרכיהם, כך מגלה דו"ח מחקר שלDeloitte Global  הנושא את הכותרת "המהפכה התעשייתית הרביעית כאן - האם אתה מוכן?"

"תעשייה 4.0" מאופיינת בחיבור שבין טכנולוגיות פיזיות ודיגיטליות, כגון ניתוחים אנליטיים, בינה מלאכותית, מיחשוב קוגניטיבי ואינטרנט תעשייתי של דברים (IIoT). דלוייט גלובל ערכה סקר בקרב 1,600 מנהלים בכירים (C-level) בחברות שמחזורן השנתי מעל מיליארד דולר, כולל ראיונות אישיים. המחקר שנערך ב-19 מדינות, נועד לבדוק את נכונות המנהלים למנף את טכנולוגיות תעשייה 4.0 לטובת הלקוחות, העובדים, הקהילות ובעלי עניין אחרים.

מחקר: מנהלים בכירים חוששים להצטרף למהפכה התעשייתית הרביעית

מאת אבישג אשר    פורסם: 23.1.2018
המחקר של חברתDeloitte  מצא שהמנהלים אופטימיים לגבי תעשייה 4.0, אבל פסימיים לגבי השתלבות הארגון שלהם במהפכה: 87% מהמנהלים מאמינים שתעשייה 4.0 תשנה את התעשייה ואת החברה, אבל רק 14% מהם סבורים שהם ערוכים להשתמש בטכנולוגיות תעשייה 4.0 באופן מלא. מומחי דלוייט יועצים: אמצו חשיבה אסטרטגית, לטווח ארוך.
"הטכנולוגיות המתקדמות שמניעות את תעשייה 4.0 מביאות לשינוי חברתי וכלכלי מהיר, בסביבה של קישוריות עולמית חסרת תקדים ושינויים דמוגרפיים", אמר פוניט רנג'ן, מנכ"ל דלויט גלובל, "זהו זמן של הזדמנויות גדולות, אבל גם סיכונים". לדבריו החברה ערכה את המחקר כדי להבין טוב יותר כיצד מנהלים מתמרנים את הארגונים שלהם בתקופה של שינוי הולך ומתרחב, וכדי לאתר תחומים בהם הם יכולים להוביל את הארגונים בצורה יעילה יותר תחת ההשפעה שיש למהפכה התעשייתית הרביעית על המפעלים שלהם. 
תעשייה 4.0 - האם אתם מוכנים?                                                                                          איור: דלוייט
השאלות במחקר התמקדו בארבעה נושאים מרכזיים: השפעה חברתית, אסטרטגיה, התמחות וכוח אדם וטכנולוגיה. תוצאות הסקר מגלות, כי בעוד מנהלים מבינים את השינויים שתעשייה 4.0 מביאה עמה, הם לא כל כך בטוחים מה הם צריכים לעשות כדי להפיק תועלת מהשינויים.

בכל אחד מארבעת התחומים הסקר חשף מידה מסוימת של סתירה:

השפעה חברתית:  אופטימיות לעומת בעלות. בעוד מנהלים רואים עתיד שבו היציבות עולה ואי-השוויון יורד, הם פחות בטוחים לגבי התפקיד שלהם או של הארגונים שלהם בהשפעה על החברה בעידן תעשייה 4.0. שיעור מכריע (87%) מהנשאלים סבורים, כי המהפכה התעשייתית הרביעית תוביל לשוויון ויציבות חברתיים וכלכליים יותר. שניים מכל שלושה נשאלים השיבו שלעסקים תהיה הרבה יותר השפעה על עיצוב העתיד מאשר לממשלה ולרשויות אחרות. עם זה, פחות מרבע מאמינים שהארגון שלהם יכולים להשפיע על מאפיינים חברתיים מרכזיים כמו חינוך, קיימות וניידות חברתית.

אסטרטגיה: סטטיות לעומת דינמיות. מנהלים מאשרים שיתכן והם לא ערוכים לרתום את יכולות תעשייה 4.0 אבל העובדה הזו לא גרמה להם לשנות את האסטרטגיה שלהם. רק כשליש מהנשאלים בטוחים שהם יכולים לדאוג למפעלים שלהם במהלך השינויים שמביאה מהפיכת תעשייה 4.0 ורק 14% בטוחים שהם ערוכים לרתום את יכולותיה של המהפכה לצרכי הארגון באופן מלא. מנהלים רבים ממשיכים לדבוק בגישות המסורתיות - פיתוח מוצרים והגברת התפוקה - במקום להתמקד בפיתוח התמחויות והנעת טלטלת שוק תחרותית שמצמיחה חדשנות ויוצרת ערך.

התמחות וכוח אדם: אבולוציה לעומת רבולוציה. מנהלים אינם בטוחים שיש להם את ההתמחויות המתאימות בקרב העובדים כדי להצליח בתחומי תעשייה 4.0. עם זה, הם מרגישים שהם עושים כל שביכולתם כדי לבנות את כוח העבודה הנכון, למרות שההתמחויות נמצאות נמוך בסדר העדיפויות שלהם. רק רבע בטוחים מאוד, שיש להם את הרכב כוח העבודה הנכון ואת המיומנויות הנדרשות בעתיד. מעניין לציין ש-86% אחוזים אומרים, שהם עושים כל שביכולתם כדי ליצור כוח עבודה עבור צרכי  תעשייה 4.0 ועם זה מהנתונים עולה שמדיניות משאבי האנוש נותרת בעדיפות נמוכה אצל המנהלים, למעט מאמץ להגביר את פריון העבודה.

טכנולוגיה: מאותגרים מול מוכנים. מנהלים מבינים שהם צריכים להשקיע בטכנולוגיה כדי להניע מודלים עסקיים חדשים. עם זה, הם מתקשים בבניית ההצדקה העסקית להתמקדות מלאה בהזדמנויות שמציעה תעשייה 4.0, בשל היעדר תכנון אסטרטגי פנימי והתמקדות הטווח הקצר.
המחקר מגלה שמנהלים ברחבי העולם נמצאים בשלבים המוקדמים של הכנת הארגונים שלהם לרתימת מלוא הפוטנציאל של תעשייה 4.0 והם יצטרכו למצוא את הדרך ואת החיבורים הנכונים כדי לעשות זאת.

מומחי דלוייט מייעצים:
  • בתחום ההשפעה החברתית עליך להבין, שלכל ארגון יש את הכוח להשפיע בדרכים רבות, בקיום ההבטחה של המהפכה התעשייתית הרביעית ליצירת עולם שוויוני ויציב יותר.
  • בתחום האסטרטגיה עליך לאמץ גישה הוליסטית לתכנון אסטרטגי, לבחון כיצד ניתן לשפר את יכולות הליבה ולהכניס יכולות חדשות, לפתח מוצרים ושירותים חדשים וליצור ערך חדש.
  • בתחום כוח האדם יש לשים בעדיפות גבוהה הכנה של כוח אדם, המסוגל למצוא את דרכו בעידן של טכנולוגיות תעשייה 4.0 על ידי יצירת תרבות של למידה ושיתוף פעולה, והצעת הזדמנויות הכשרה.
  • בתחום הטכנולוגיה יש לראות בטכנולוגיה את הגורם העיקרי שיוצר בידול בעולם בתעשייה 4.0 ולהשקיע בהטמעת יישומים חדשים שיתמכו במודלים עסקיים חדשים.
להשקפתה של דלוייט חשוב להבין, כי טכנולוגיות תעשייה 4.0 לא נותרות בתחום הייצור בלבד, והן צריכות להיטמע בכל רחבי הארגון, כדי לתמוך טוב יותר במגוון תחומי אחריות ושותפים, שמבטיחים שגשוג בעולם החדש.

"אני מאמין שאלה שיאמצו את נקודת המבט הרחבה יהיה אלה שיצליחו בעידן החדש הזה", מוסיף  רנג'ן, "הם יראו את קשרים שבין הצרכים העסקיים והחברתיים, בין התוצאות הכספיות ואסטרטגיות חדשנות, בין פיריון כוח העבודה ותחושת היציבות והרווחה של האנשים, בין הטמעת טכנולוגיות קיימות ויצירת פתרונות חדשים לחלוטין".
 
המחקר נערך על ידי Forbes Insights בשיתוף דלוייט גלובל בקרב 1,603 מנהלים בכירים, בארגונים עם מחזור העולה על 1 מיליארד דולר. המחקר נערך באוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, איסלנד, הודו, יפן, מקסיקו, הולנד, נורבגיה דרום אפריקה ספרד, שבדיה בריטניה וארה"ב.

לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.
פוניט רנג'ן, מנכ"ל דלוייט גלובל:  דלוייט מוכנה