מחקר של דלויט: עובדים צעירים חוששים מתעשייה 4.0

מאת אבישג אשר       פורסם: 5.1.2019
מחקר של חברת Deloitte העולמית מוצא כי מילניאלס (בני 25-30) ובני דור Z (בני 18-25) מודאגים מעידן תעשייה 4.0 והשפעתו על מקומם ותפקידם בחברה בה הם עובדים. כמו כן העובדים והעובדות הצעירים מגלים עניין במניעים שמאחורי ניהול החברה בה הם עובדים והם מצפים מחברות עסקיות לגלות אחריות חברתית ושיקולים שמעבר לעסקיים בלבד. המחקר מוצא כי מילניאלס ובני דור Z, שבתוך עשר שנים יהוו את מרבית כוח העבודה בעולם, מגלים פחות נאמנות למקום העבודה והם מוכנים לעזוב אותו בתוך שנתיים מתחילת העבודה, למשל אם יתברר שהמניעים שלו אינם נאותים בעיניהם. 

בדלויט אומרים כי מסקנות המחקר מהוות נורה אדומה שקוראת לבעלי העסקים להגביר את מאמציהם להשפיע באופן חיובי על העולם. למרות שחברות לא מעטות מגלות כיום מודעות להתמודדות עם נושאים חברתיים, מילניאלס הופכים ליותר סקפטיים לגבי המניעים של העסקים והאתיקה שלהם. כך עולה מהמחקר בו השתתפו של 10,455 מילניאלס ב-36 מדינות וקרוב ל-1,850 בני דור Z, שאך זה נכנסו לכוח העבודה.

שני סקרים קודמים של דלויט בתחום זה מצאו עמדות יותר חיוביות בקרב מילניאלס כלפי המניעים והאתיקה של בעלי העסקים. ואולם בשנת 2018 חל היפוך דרמטי והעמדות כלפי מדיניות העסקים הגיעה לשפל של ארבע שנים. כיום, פחות ממחצית המילניאלס מאמינים כי עסקים מתנהגים בצורה אתית (48% לעומת 65% ב-2017) או שמנהלי החברות מחויבים לסיוע בשיפור החברה (47% לעומת 62%).


ערכים לפני רווחים

כפי שנמצא בכל המחקרים בשש השנים האחרונות, מילניאלס, וכעת גם בני דור Z, מאוד מודעים לאחריותם של העסקים כלפי החברה, ומרגישים במידה רבה שהצלחה עסקית צריכה להימדד מעבר ביצועים פיננסיים. הם מאמינים כי סדרי העדיפויות העסקיים צריכים להיות יצירת מקומות עבודה, חדשנות, שיפור חיי העובדים וקריירה וגם השפעה חיובית על החברה והסביבה. עם זה, כאשר נשאלו במה החברות בהן הם עובדים מתמקדות, הם הזכירו ייצור רווחים, הגברת יעילות וייצור או מכירת סחורות ושירותים - שלושת התחומים שהם עצמם סברו שיש להתמקד בהם פחות. הם מכירים בזה שעסקים חייבים להרוויח כדי להשיג את סדרי העדיפויות שהם מעוניינים בהם, אבל מאמינים שעסקים צריכים להציב לעצמם כמטרה איזון רחב יותר של יעדים ביחד עם ביצועים פיננסיים.

"ממצאי הסקר של השנה מצביעים על כך שהשינויים החברתיים, הטכנולוגיים והגיאופוליטיים המהירים של השנה החולפת השפיעו על השקפות העסקים של המילניאלס ודור Z וזה צריך להוות קריאת השכמה למנהיגים בכל מקום", אמר פוניט רנג'ן, מנכ"ל דלויט גלובל. "קבוצות אלו מרגישות שהמנהיגים העסקיים הציבו פרמיה גבוהה מדי על סדר היום של החברות שלהם, מבלי להתחשב בתרומתם לחברה הכללית. העסקים צריכים לזהות דרכים שבהן הם יכולים להשפיע באופן חיובי על הקהילות שבהן הם עובדים ולהתמקד בנושאים כמו גיוון, הכללה וגמישות אם הם רוצים להרוויח את האמון ואת נאמנותם של המילניאלס ודור "Z".
פער האמון כהזדמנות

בעוד שהערכתם של המילניאלס ודור Z על העולם העסקי צנחה בחדות, האמון שלהם במנהיגים פוליטיים נמוך עוד יותר. המשתתפים נשאלו מי הם המנהיגים - כולל מנהיגים של עמותות, מנהיגים עסקיים, מנהיגים דתיים ומנהיגים פוליטיים - שיש להם השפעה חיובית או שלילית על העולם, ומהתשובה עולה שרק 19% מהם מאמינים שלפוליטיקאים יש השפעה חיובית (לעומת 71% שסברו שיש להם השפעה שלילית).

לשם השוואה, 44% מהמילניאלס מאמינים שמנהיגים עסקיים משפיעים בצורה חיובית, ועדיין יש להם אמון ביכולתם של עסקים לשנות את משמעותם בחברה. שלושה רבעים מהם מאמינים כי לתאגידים רב לאומיים יש פוטנציאל לסייע בפיתרון אתגרים כלכליים וחברתיים של החברה. ממצאים אלו מצביעים על כך שהמילניאלס מאמינים שלעסקים יש מחויבות להשתלב בשיפור החברה מעבר ליצירת מקומות עבודה וליצירת רווחים.


רמות הנאמנות בנסיגה

רמות הנאמנות נסוגו למקום שבו היו לפני שנתיים. בקרב בני המילניום, 43% צופים כי הם יעזבו את עבודתם תוך שנתיים ורק 28% מעוניינים להישאר מעבר לחמש שנים. זה מייצג פער של 15%, עלייה של 7% לעומת השנה הקודמת. בקרב המילניאלס שמעריכים שיעזבו ביוזמתם את מעסיקיהם בשנתיים הקרובות, 62% רואים את התעסוקה כפרילאנס כאלטרנטיבה מעשית לתעסוקה במשרה מלאה. הנאמנות נמוכה עוד יותר בקרב העובדים המצטרפים בני דור Z, ו-61% אמרו שהם יעזבו את עבודתם הנוכחית בתוך שנתיים, אם תינתן להם הבחירה.

אז, איך המעסיק יכול לשמר אותם? גם המילניאלס וגם בני דור Z שמים במקום חשוב גורמים כגון סובלנות והכלה, כבוד ודרכי חשיבה שונות. בעוד שהשכר, והתרבות הארגונית מושכת את הקבוצה הזו למעסיקים, הגיוון, ההכלה והגמישות הן המפתח לשמירתם שמחים. אלה שעובדים עבור מעסיקים שנתפסים כבעלי כוח עבודה מגוון וצוותי ניהול בכירים נוטים יותר להישאר חמש שנים או יותר. בקרב המרואיינים הצעירים שאמרו כי בכוונתם להישאר עם המעסיקים הנוכחיים במשך חמש שנים לפחות, 55% מציינים את הגמישות במקום העבודה כסיבה להמשך עבודתם.


תעשייה 4.0 מדאיגה

המילניאלס ובני דור Z מודעים מאוד עד כמה תעשייה 4.0 מעצבת את מקום העבודה ומרגישים שיש לה את הפוטנציאל לשחרר אנשים מפעילויות שגרתיות להתמקד בעבודה יצירתית יותר. עם זה, רבים מודאגים מעצם הגעתה. 17% מכלל המילניאלס ו-32% מאלה שארגוניהם כבר משתמשים בטכנולוגיות תעשייה 4.0 באופן נרחב, חוששים שחלק מעבודתם או כולה יוחלפו. מעבר לזה, פחות מארבעה מכל עשרה מילניאלס ושלושה מכל עשרה בני דור Z מאמינים שיש להם את הכישורים הנדרשים כדי להצליח בתחום החדש, והם מצפים מהמעסיקים לסייע להם להיערך לעידן החדש הזה.
המשיבים מבקשים הדרכה במובן רחב יותר מאשר רק ידע הטכני. אנשי מקצוע צעירים מחפשים במיוחד עזרה בבניית כישורים רכים יותר, כגון אמון, מיומנויות בין-אישיות ו-במיוחד עבור דור Z – פיתוח אתיקה ויושרה. לדעתם, עסקים אינם מתאימים עצמם במידה מספיקה לצרכים ההתפתחותיים שלהם. רק 36% מהמילניאלס ו-42% מבני דור Z דיווחו שהמעסיקים שלהם היו עוזרים להם להבין ולהתכונן לשינויים הקשורים בתעשייה 4.0.

"רמות הנאמנות המשתנות מציגות הזדמנות ייחודית עבור עסקים להגדיל את האטרקטיביות שלהם מבחינת העובדים ולשמר אותם," מסבירה מישל פרמלי, מנהלת הטאלנטים בדלויט גלובל. "עסקים צריכים להקשיב מה מילניאלס אומרים לנו ולחשוב מחדש על גישת העסקים לעובדים בעידן  בתעשייה 4.0, תוך התמקדות בלמידה ובפיתוח כדי לעזור לאנשים להצמיח את הקריירה שלהם לאורך חייהם."
דו"ח דלויט 2018 מבוסס על העמדות של 10,455 מילניאלס ב-36 מדינות. המילניאלס שנכללו במחקר נולדו בין ינואר 1983 לדצמבר 1994, והם מהווים מדגם של קבוצה מסוימת - בעלי תואר אקדמי או אוניברסיטאי - מועסקים במשרה מלאה ועובדים בעיקר בארגונים גדולים במגזר הפרטי. מילניאלס נכנסים כיום ליותר תפקידים בכירים בהם הם יכולים להשפיע על האופן שבו ארגוניהם מתייחסים לאתגרי החברה. הדו"ח כולל גם עמדות של 1,844 בני דור Z באוסטרליה, קנדה, סין, הודו, בריטניה וארצות הברית, אשר נולדו בין ינואר 1995 לדצמבר 1999, הנמצאים בעת לימודים או שהם בעלי תואר ראשון או  גבוה יותר. יותר משליש עובדים במשרה מלאה (16%) או במשרה חלקית (21%).