משרד הכלכלה מקדם חדשנות בתעשיית הביגוד והאופנה

מאת אבישג אשר       פורסם: 27.9.2018

על רקע הקושי שחוותה תעשיית האופנה בשנה האחרונה, גיבש משרד הכלכלה צעדים שיסייעו לחברות להתמודד ולפרוץ לשווקים חדשים, בין השאר באמצעות הכנסת טכנולוגיה ואוטומציה לתהליכי הייצור. הצעדים מבוססים על תכניות קיימות במשרד ובהתאמה ליצרנים מהתעשייה.

הצעדים העיקריים שנכללים במסגרת התכנית:

- 10 מיליון שקל לשדרוג ציוד וקידום תכניות חדשנות טכנולוגית עם הרשות לחדשנות

- 9 מיליון שקל לקידום פעילות היצוא באמצעות פורטל אינטרנטי והכוונה במכון היצוא

- 3 מיליון שקל לקידום עסקים קטנים ובינוניים לקידום מסחר מקוון

- סניף מעוף ת"א יוכרז כסניף מרכזי למתן שירותי ייעוץ לעסקים קטנים והבינוניים בתחום האופנה

- משרד הכלכלה יקיים קמפיין יעודי להגברת המודעות לתעשיית הטקסטיל המקומית במדיה הדיגיטלית (אינסטגרם, פייסבוק, רדיו, וידאו-ארט שיעלו לרשתות) בין היתר, בהקשר של מעצבים ומתפרות בצפון, להגברת המודעות לתעשיית הטקסטיל המקומית.

כמו כן משרד הכלכלה והתעשייה ימליץ לא להאריך את הפטור ממכס לשנת 2019 על מספר מוצרים שהיקף ייצורם הינו משמעותי, ולהעמידו בשיעור של עד 12%. אחד האתגרים המרכזיים הוא ליצור ביקוש ליצרני האופנה עבור תכניות אלו, למצות את הפוטנציאל ולעבור לנתיב של צמיחה למרות התחרות הגואה כפי שתואר לעיל. מכס על תעשיית האופנה נפוץ בארה"ב ובאירופה בשיעורים דומים, מתוך הבנה שיש צורך לשמור על תעשייה זו שבעלת תרומה משקית וכלכלית. אך מעבר לכך תעשיית אופנה מקומית משקפת תרבות וערכים נוספים.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר: "משרד הכלכלה והתעשייה נרתם לענף האופנה באתגר העומד ושיעמוד בפניו בשנים הקרובות - התחרות הגוברת מול העולם. כלי הסיוע שהועמדו, לאחר עבודה משותפת, לרשות התעשיינים בענף, יכולים לסייע בידם בתחרות המקומית ובאפשרות לפרוץ לשווקים חדשים בעולם, תוך שיפור הפריון והחדשנות"

דן אלחרר, מהתנועה לעידוד האופנה בישראל, המייצגת יצרני אופנה ותומכי יצור כמו יבואני בד ואבזרים מדפסים ועוד, ציין כי בחודשים האחרונים נעשתה עבודה יסודית, משותפת, עם משרד הכלכלה והתעשייה, לניתוח מצב הענף וגובשו מספר המלצות, החשובה בהן – מכסי מגן מהמזרח על אופנת הנשים בגובה 12 אחוזים. "במידה והמלצה זו תיושם, אנו רואים בכך צעד חשוב ראשון וחשוב לענף הטקסטיל כחול לבן".

מבדיקת משרד הכלכלה באשר למצב ענף האופנה, עולה שענף האופנה בישראל במונחים קמעוניים לשנת 2017  (ביגוד ללא הנעלה) מורכב בעיקרו מפדיון המבוסס ייצור מקומי בהיקף של כ- 3.2 מיליארד שקל, יבוא בהיקף של כ- 7.5 מיליארד שקל, מסחר מקוון הנאמד בכ-2.5-3 מיליארד שקל וטיולי רכישה בחו"ל הנאמד בהיקף של כ- 1 מיליארד שקל, ערך קמעונאי.

מלאכת התפירה מתבצעת בעיקרה ברשות הפלסטינאית בהיקף של כ-20 עד 30 אלף פועלים, מתוכם כ-2,000 ברצועת עזה. עלות כח העבודה תחרותי ומבצע עבודה איכותית. ייצור בגדים בישראל מבוסס על מודל עסקי בר קיימא זה ובעל חשיבות כלכלית- אזורית אסטרטגית למדינת ישראל.

למרות שתעשיית האופנה המקומית היא בעלת יכולת התמודדות עם התחרות הגוברת של היבוא , הן בהיבטי מחיר ובהיבטי איכות המוצר, התעשייה חווה קשיים ייחודיים כגון הנטל על העסקים הקטנים והבינוניים בישראל (רובה של התעשייה נופל תחת הגדרה זו), קשיי מימון ותזרים, הגדלה משמעותית של סחר מקוון, טיולים רבים המשלבים קניות בחו"ל, עלויות ייצור נמוכות במזרח הרחוק וכן המגמה של הפחתת מכסי המגן ל-0%.

בענף קיימת מגמה גוברת ועקבית בשנים האחרונות של הפחתת מחירי ההלבשה, המוסברת בעיקר בשל תהליכי גלובליזציה, רכש מוצרי טקסטיל אונליין ומעבר ליצור זול בארצות המזרח. יצוין כי בהתאם לנתוני הלמ"ס ממוצע מדד מחירי ההלבשה השנתי מאז שנת 2011 ועד לממוצע לתקופה ינואר- מאי 2018, ירד בשיעור של כ- 9%. ומאז שנת 2013 בשיעור של כ-6.5%.