סטודנטית מבצלאל מציגה את עתיד תעשיית הטקסטיל והאופנה  

מאת אבישג אשר       פורסם: 3.3.2019
האם תעשיית הטקסטיל והאופנה הישראלית צפויה לתנופה חדשה בזכות טכנולוגיות הדפסה בתלת-ממד? הצצה אל היכולת המבטיחה של הטכנולוגיה החדשנית מספקת לנו גנית גולדשטיין, סטודנטית במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, שמעוררת עניין רב בעולם בזכות שיטות חדשניות שפיתחה לעיצוב טקסטיל ונעליים באמצעות מדפסות תלת ממד.

לאחר סדרת הצלחות בתחרויות בעולם יוצגו הנעליים החדשניות בתערוכהInternationale Handwerksmesse במינכן בעוד כשבועיים. בדצמבר האחרון גולדשטיין היתה הישראלית היחידה שזכתה לעלות לשלב הגמר בתחרות Arts of Fashion במוזיאון לאמנות אסיה בסן פרנסיסקו. לפני כן זכתה במקום השני בתחרותRedress Design Awards  בהונג קונג. מדובר בתחרות הגדולה בעולם לאופנה בת-קיימא וגולדשטיין היתה הנציגה הישראלית היחידה מבין אלפי המועמדים.
תמיכה בלתי צפויה בחשיבות עבודתה אפשר למצוא בציוץ של אבי רייכנטל, מראשי ענף ההדפסה בתלת ממד העולמי ומי שהיה מנכ"ל חברת 3D systems, שכתב: "היא המציאה הדפסת תחרה בתלת-ממד והיא מביאה מהפיכה לעולם האופנה". 
גולדשטיין פיתחה טכנולוגיה להדפסה בתלת ממד של תחרה, בסיוע מכון קסלי לכימיה יישומית באוניברסיטה העברית והמרכז לננו-טכנולוגיה של האוניברסיטה. לצורך ייצור הנעליים היא השתמשה במדפסת של חברת סטראטסיס הישראלית, שמאפשרת הדפסה תוספתית במגוון חומרים וצבעים ותוך אפשרות לשלוט בקשיות או הרכות של החומר בכל נקודה. לפי הנעליים השתמשה גולדשטיין בטכנולוגיית תלת ממד גם לייצור תכשיטים. היא אומרת: "עם הידע שצברתי תוך כדי העבודה עם מדפסת סטראטסיס, הגעתי להבנה שהדפסה בתלת-ממד הופכת בהדרגה חלק אינטגרלי מעולם העיצוב בזכות היכולת הבלתי מוגבלת לעצב".

במסגרת עבודת הגמר שלה גולדשטיין יצרה קולקציית אופנה בשם "בין השכבות" שכוללת שבעה מערכות לבוש וששה זוגות נעליים, שבהם עשתה שימוש ביכולות המתקדמות ביותר בתחום הייצור התוספתי לצד שימוש בשיטות מסורתיות כמו סריגה ידנית. לדבריה ההשראה לקולקציה באה בעת ששהתה בטוקיו והתנסתה בשימוש בשאריות טקסטיל תעשייתי ובדים מרוסקים כחומר גלם לאריגת טקסטיל מחדש. בהמשך פיתחה את הטכנולוגיה בישראל תוך שימוש בפסולת טקסטיל, מדפסת תלת ממד, סורק תלת ממד ופוליאסטר מבוסס על חומר גלם ביולוגי מתחדש.

גולדשטיין אומרת: "פרויקט הגמר שלי בוחן את הקשר שבין קִדמה למסורת באמצעות שילוב של שני עולמות יצירה: מלאכת היד – אריגה מסורתית ומלאכת המחשב – עיצוב והדפסה בתלת-ממד. בחרתי ליצור קולקציה של מערכות לבוש ונעליים השואבות השראה מתקופה שהותי בטוקיו, יפן, ובייחוד מהתמחותי בטכניקת האריגה המסורתית IKAT, שבה נוצרות תבניות מיוחדות במינן בעקבות צביעת החוטים לפני מלאכת האריגה. תהליך העבודה שלי מתחיל בעיצוב, בתכנון ובייצור של אובייקטים דיגיטליים המשמשים לי כנול תלת-ממדי, שעליהם אני אורגת חוטים בעבודת יד הייחודית לכל אובייקט".