סקר: מפעלי תעשייה לא ממהרים לאמץ טכנולוגיות תעשייה 4.0

מאת אבישג אשר       פורסם: 13.6.2018
מחקר חדש של חברת Sikich האמריקאית מגלה, שפחות מ-10% מהתעשיינים החליטו עד כה על אימוץ טכנולוגיות אינטרנט תעשייתי של הדברים (IIOT). כ-30% ממשתתפי המחקר העריכו, שאין להם הבנה ברורה של טכנולוגיית האינטרנט של דברים. עוד נמצא, שקרוב ל-40% מהנשאלים אמרו כי במפעל שלהם אין שימוש ברובוטיקה. "יצרנים מכל הסקטורים וסדרי הגודל יכולים להפיק תועלת רבה מהאינטרנט של דברים, אבל לרבים מדי חסרה ההבנה הנדרשת כדי לזהות את היתרונות של הטכנולוגיה ולכן הם לא מחליטים על פרוייקט מעבר דיגיטלי ועל אימוץ טכנולוגיות חדשניות," אמר ג'רי מרפי, שותף מנהל בחברת סיקיץ'. "התוצאה היא, שיצרנים ומפיצים רבים מחמיצים הזדמנות לשיפורים תפעוליים משמעותיים ביעילות על פני שרשרת האספקה, אשר יכולה לשים אותם בעמדת הובלה תחרותית".
כמו כן מתברר מהמחקר, שבקרב התעשיינים אין מודעות גבוהה לאיומי סייבר על מערכות המידע שלהם. יותר מ-75% מהנשאלים דיווחו כי לא חוו אירוע מתקפת סייבר במהלך השנה האחרונה אבל רק 19% מהם העריכו שהם "מוכנים מאוד" להתמודדות עם הסיכון ואילו 63% אמרו שהם "מוכנים" בלבד. "היקף איומי הסייבר רק יגדל ככל הטכנולוגיה משתלבת בתוך פעולות הייצור", אמר בראד לוטגן, מנהל תחום הסייבר בסיקיץ', "על היצרנים לבנות תוכניות אבטחה כדי להתמודד עם האיומים המשתנים, ולכל הפחות לכלול בתוכנית הערכות סיכונים שוטפות, בדיקות חדירה והערכות לפגיעות וכמו כן היצרנים צריכים לשים דגש על בחינת ספקי טכנולוגיות צד ג',  כדי לוודא שהספקים יבדקו כראוי את נקודות התורפה של אבטחת המערכות".

המחקר מצא שהיצרנים והמפיצים מתמודדים על מחסום משמעותי בתחום ניהול כוח האדם המיומן. הנשאלים ציינו כי אחד המחסומים המרכזיים לכניסה לעולם הדיגיטלי הוא "היעדר עובדים מוסמכים".  77% מהנשאלים אמרו כי נדרשים להם עד יותר מחודשיים כדי לאייש תפקיד בתחומים חדשניים. לדעת מחברי הדו"ח, החברות אינן עושות מספיק כדי להיערך לגיוס כוח אדם מיומן מראש, או לפתח את כישורי העובדים. רק 3% מהנשאלים אמרו שהם מגייסים עובדים בעלי תעודת בגרות,  ורק 11% אמרו שהם בונים מאגר מועמדים לעבודה בעלי כשירות מתקדמת עוד לפני שיש להם משרה פתוחה עבורם. "כדי להישאר תחרותיים, היצרנים חייבים להפוך את גיוס הכישרונות ופיתוח כוח אדם למשימה 
בעדיפות גבוהה, בליבה העסקית של החברה", אמרה ג'וי דיוס, מנהלת תחום משאבי אנוש בסיקיץ'. "חברות תעשייתיות צריכות לעבוד עם בוגרי בתי ספר תיכוניים ובתי ספר מקצועיים כדי לקדם את רמת עבודות הייצור ולמשוך את הדור הבא של בעלי הכישורים".

דו"ח סיקיץ' מצא כי בהשוואה לשנת 2017, פחות יצרנים אמרו כי הם "אופטימיים יותר" לגבי הכלכלה האמריקאית - 66% בלבד לעומת 75% ב-2017. מספר הנשאלים שציינו שהם "פחות אופטימיים" עלה ל-11% לעומת 5% בשנה שעברה. בתשובה לשאלה מהם מנועי הצמיחה של החברות, מרבית הנשאלים ציינו צמיחה אורגנית בשוק המקומי כהזדמנות הגדולה ביותר שלהם, ולאחריה פיתוח מוצר חדש או פיתוח שירותים. עוד מתברר כי רק ל-25% מהחברות יש תוכנית צמיחה לטווח ארוך. 

מחקר סיקיץ לשנת 2018 מתבסס על סקר בקרב כ-200 מנהלי חברות במגזרים תעשייתיים בארה"ב, כולל ייצור מתכת, ציוד תעשייתי, מזון ומשקאות, ציוד OEM, כימיקלים נפט, רכב, פלסטיק, ולוגיסטיקה. 
טכנולוגיה מסורתית לעומת טכנולוגיה מתקדמת - המפעלים לא ממהרים לעבור