אחד התפקידים המרכזיים של הממשלה בקידום החדשנות בתעשייה בישראל הוא בהסרתם של חסמים רגולטוריים ובירוקרטיים, כך אומרת ד"ר רות דגן, שותפה ומנהלת תחום ייצור תעשייתי ואיכות סביבה במשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן. לדבריה על הממשלה לנקוט בצעדים כדי לפשט תהליכים ולקצר לוחות זמנים לקבלת היתרים, שנדרשים לעיתים קרובות במסגרת תהליכי אימוץ חדשנות בתעשייה. 

"משרד הכלכלה, רשות החדשנות ומשרד האוצר זיהו את הצורך שקיים בתחום, והם פועלים במגוון יוזמות כדי לקדם אותו. אין ספק שקיים צורך במתן תמריצים ותמיכות כספיות, אולם ישנה חשיבות אדירה גם להכשרתו של כח אדם מקצועי מתאים כדי לתת מענה לצרכיהם של מפעלים חכמים", אומרת דגן.

לדברי רות דגן, במדינות כמו גרמניה, ארה"ב ואנגליה נושא הייצור המתקדם ותעשייה 4.0 מקבל מזה שנים משקל משמעותי ברמה המדינתית והממשלות מקדמות ומתמרצות אותו ועם זאת יש במדינות אלה מגוון רחב של דרגות יישום לאוטומציה במפעלי תעשייה. "בשנה שעברה הייתי חלק ממשלחת ישראלית בנושא חדשנות בתעשייה שביקרה בדיסלדורף בגרמניה," מספרת דגן. "ראינו שם מחד מפעלים חדשניים שנבנו מלכתחילה באוטומציה מלאה ומצויים בקצה העליון של הסקאלה ומאידך מפעלים מיושנים מאד שכלל לא החלו בתהליך ועדיין מייצרים באופן ידני וללא כל אלמנט דיגיטלי בתהליך. קשת כזו של דרגות חדשנות בקווי ייצור במפעלים השונים ניתן למצוא גם בישראל, אולם אין ספק שישראל נמצאת בתחילתו של התהליך בהשוואה למדינות כמו גרמניה ואנגליה."

ד"ר דגן אומרת, שישראל נמצאת כעת בעיצומו של שלב, בו מרבית מפעלי התעשייה מודעים לחשיבות ההטמעה של טכנולוגיות חדשניות בתהליכי ייצור וחלק לא מבוטל מהם כבר החל לבחון ולאמץ טכנולוגיות כאלה בפועל. לדבריה יש חשיבות גדולה במתן כלים מעשיים ליצירתם של חיבורים בין מפעלי תעשייה לבין חברות בעלות טכנולוגיות מתאימות. "לצורך זה קם פרויקט גלגל תנופה (Project Flywheel), שהוא מיזם ייחודי שנוסד על ידי הרצוג פוקס נאמן, מתוך מטרה ליצור חיבורים מעשיים בין מפעלים לחברות טכנולוגיה בתחום הייצור המתקדם ומתוך מטרה לסייע בהסרת חסמים ליישום בפועל של פרויקטים חדשניים במפעלי תעשייה ברחבי הארץ".

"על הממשלה להסיר חסמים רגולטוריים המעכבים חדשנות בתעשייה"

מאת אבישג אשר    פורסם: 2.11.2017
ד"ר רות דגן