"קובוטים נועדו לשתף פעולה עם העובדים ולא להחליף אותם. מצד שני, הם לא חלו בקורונה"

מאת יחיאל ינאי       פורסם: 17.7.2020

"אנחנו אלה שמיישמים את ההמלצות שחברות התעשייה קיבלו מהיועצים השונים", אומר רפי ויז'ניצר, מנכל "גבים" חברה לרובוטיקה ואוטומציה. "גם בימים קשים אלה, חברות הגבירו את כושר הייצור שלהם ברגע ששילבו רובוטים וקובוטים על רצפת הייצור, ורובוטים, כידוע, לא חלו בקורונה".
סו-פאד מספקת ללקוחותיה פתרונות חדשניים ויעילים בתחומי רובוטיקה ואוטומציה, מדפסות תלת מימד, מכונות הזרקה וריתוך פלסטיק.

"הטמעת רובוטים במפעלים מאפשרת להעלות את התפוקה עם אותו כוח אדם. קובוטים יותר יקרים מרובוטים אבל לא דורשים תחזוקה שוטפת, הם בטיחותיים יותר ותופסים פחות מקום (אין צורך בגידור, כלובים וחיישנים להגנה) והתכנות שלהן מהיר ואינטואיטיבי. התוכנה של הקובוטים ידידותית למשתמש וכל עובד יכול לתכנת ללא ידע וניסיון קודם.ההטמעה מהירה וגמישה בפריסה ויש מבחר רחב של פתרונות משלימים. ולכן, כשזמני התכנות, האינטגרציה והתחזוקה קצרים יותר, התוצאה: הקובוט זול יותר מהרובוט בשליש עד חצי.

"קובוטים נועדו לשתף פעולה עם העובדים ולא להחליף אותם, וכך הם מייצרים עוד מקומות עבודה (כי יש יותר ציוד ויותר תפוקה), ומצד שני מאפשרים לעובדים להתפתח בתחום המקצועי". לדבריו, בחברת UR מציעים קורס בן שעה וחצי שמכשיר את העובדים ומספק להם הידע והכלים.

כשמדובר על החזר ההשקעה (ROI), זכרמן מדגיש: "נהוג לומר תוך שנתיים, אבל במרבית הלקוחות שלנו זה לקח רק שנה".

"כדי להטמיע אוטומציה במפעל צריך לשתף את העובדים כבר מהשלב הראשון", מדגיש ויז'ניצר, "וכך ניתן לקשור אותם לפרויקט וליצור אצלם מחויבות. כך יהיה יותר קל להטמיע את האוטומציה".

"האתגר בתעשייה היה ונשאר מחסור בכוח אדם, רבים מהעובדים מגיעים  לגיל פרישה וקשה לגייס עובדים חדשים", אומר חיים זכרמן, מנהל פרויקטים במחלקת רובוטיקה ואוטומציה בחברת סו-פאד. "בארה"ב, למשל, 2.4 מיליון משרות נותרו ללא איוש, ולא מפתיע ששוק הרובוטיקה נמצא בצמיחה מתמדת. זה בא לידי ביטוי בדרישה הולכת וגוברת לפתרונות אוטומציה חכמים".