כיצד תעשיית המזון יכולה ליצור תרבות ארגונית שתומכת בטרנספורמציה דיגיטלית ושיפור מתמיד?

מאת מייק אדג'ט * 
יצרני המזון והמשקאות משקיעים בפתרונות מערכות מידע על מנת ליהנות מהיתרונות של טכנולוגיות חדשניות והזדמנויות לגידול, בין אם מדובר באי-קומרס, IoT, רובוטיקה או שרשרת אספקה דיגיטלית. יחד עם זאת, מתוך המאמץ להשיג החזר השקעה (ROI) במהירות, חברות לעיתים לא שמות לב למרכיב בסיסי שחייב להיות ברור לפני שטרנספורמציה אמתית יכולה להתחולל: צירוף העובדים למאמץ.
 
מה הבעיה?

דיגיטליזציה יכולה להיות מורכבת ומציפה. חברות יכולות להציב יעדים ברורים שהן רוצות להשיג, אבל הללו מעוכבים פעמים רבות על ידי תכניות פריסה מעורפלות שדורשות ביצוע ניסיונות והוכחת היתכנות. סוג זה של חוסר וודאות יכול להוביל לדאגות רבות. דיבורים על מודרניזציה, אוטומציה, רובוטיקה ובינה מלאכותית יכולים להרים דגל אדום בקרב העובדים ולעורר פחד מפני פיטורים. סיבוכים שעולים במהלך מבחנים מוקדמים יכולים לגרום לחוסר נכונות לשתף פעולה ולסקפטיות בנוגע ליתרונות הפוטנציאליים של כלל המהלך.
כדאי לקחת בחשבון שחלק מכוח האדם הבוגר שנמצא כיום בארגון, הגיע לשוק העבודה כאשר ביטויים דוגמת "למידת מכונה" היו עדיין בגדר מדע בדיוני. עובדים מסוימים עשויים להרגיש שסט היכולות שלהם אינו עומד בקנה אחד עם הציפיות המתפתחות, דבר שמוסיף עוד למתח האישי. יתרה מכך, הניסיון להנציח מבנים ארגוניים ותפקידים מיושנים ישאיר חסמים לאורך הדרך. צוותים הנעולים בתוך סט תהליכים ומהססים לייצר מסלולים חדשים יכולים במהירות לחבל בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.
יצירת תרבות של שינוי

מודרניזציה נרחבת בתעשיית המזון והמשקאות דורשת צוותים מוכנים היטב, בעלי יכולת לקבל רעיונות גדולים ורצון להוציא לפועל טקטיקות חדשות. ראש פתוח לשינוי יכול להניב הזדמנויות ארגוניות ואישיות. בניית תרבות ארגונית שרואה ערך בחדשנות ובשיתוף פעולה, היא חיונית כצעד ראשון בתהליך טרנספורמציה דיגיטלית מוצלח. כאשר הציפיות וסדרי העדיפות מוגדרים היטב ותהליך המשוב נמצא במקומו, ניהול משאבי כוח האדם יהיה קל יותר ואפקטיבי יותר, החל מעובדים חדשים בשלב ההכשרה ועד מנהלי יחידות.
 
כיצד פתרונות ERP מתקדמים מסייעים ביצירת תרבות השינוי?

טכנולוגיה יכולה לסייע ליצור סביבת עבודה בה העובד מרגיש מעורב ומתואם עם המטרות הארגוניות. פונקציונאליות מתקדמת בפתרונות ERPובפתרונות משלימים יכולה לסייע ליצרני המזון והמשקאות לגייס ולשמר כוח עבודה פרודוקטיבי ולהשפיע על מעורבותו. הנה כמה דוגמאות:
  • ממשק משתמש ידידותי/צרכני: התוכנה שמוטמעת באתר הייצור היא אחד הגורמים שמשפיעים על שביעות רצונו של העובד ומעורבותו, במיוחד כשמדובר בעובדים צעירים ששוחררו לאחרונה לשוק העבודה. לכן, חשובה הטמעתם של כלים בעלי ממשקים אטרקטיביים ואינטואיטיביים, בדומה לאפליקציות שנמצאות בשימוש נרחב של צרכנים.
  • אנליטיקה ו- BI:כלי BI מסייעים לשמר עובדים ולצמצם מתח נפשי בזמן העבודה. הם מספקים למנהלים גישה לכלי דיווח פשוטים לשימוש ומסכי בית אישיים שמסייעים לנטר מדדים במחלקות השונות. בכך הם מאפשרים נראות ושקיפות לנתונים לרוחב הארגון כולו וקבלת החלטות מושכלות.
  • ניידות: ציוד עובדים בפתרונות ניידים הופך חשוב יותר ויותר. חברת המחקר Strategy Analytics חוזה כי במהלך ארבע השנים הקרובות 1.87 מיליארד איש יהיו עובדים ניידים, שווה ערך ל- 42.5% מכלל כוח העבודה העולמי. ממקום מרוחק, עובדים זקוקים לגישה למידע בנוגע לחשבונות, מוצרים, שירותים ומלאי.
  • רשתות מורחבות: התקשרות לעמיתים לעבודה בזמן שמשתפים פעולה עם לקוחות, ספקים ושותפים לשרשרת האספקה, היא בעדיפות גבוהה בארגון הדיגיטלי, המתמקד בחדשנות ופיתוח מוצרים חדשים. חשוב לתת לעובדים כלים שתומכים בנראות, שיתוף מידע ותקשורת, מעבר לקירות המפעל.
  • הבנת התמונה הגדולה ותוצאות: עובדים נוטים לתמוך ברעיונות חדשים כאשר הם משתתפים בתכנון ומקבלים הבנה משמעותית יותר של התמונה הגדולה. כלי דיווח יכולים לסייע למנהלים לאסוף תוצאות מפרויקטי דיגיטליזציה על מנת לשתף אותם עם העובדים. בסופו של דבר, זה יעזור לעובדים להרגיש נוח יותר עם השנוי. הצגת התכלית הרחבה של השינוי תתקבל בקלות יתר לעומת פעולות רנדומליות שיכולות להראות לא קשורות זו לזו וכאוטיות.
  • אוטומציה ב- workflow וקבלת החלטות מודרכת:פרוצדורות חדשות יכולות להיות קשות לאימוץ. לכן, חשוב לתכנן תקופות הכשרה כאשר מיישמים טכנולוגיה חדשה. נצלו את כלי ה- workflow, אוטומציה, קבלת החלטות מודרכת ובסיסי המידע מבוססי ה- AI. הללו יעזרו לקדם מידע רלוונטי לעובדים, דבר שיאפשר להם לבצע החלטות מבוססות שעומדות בקנה אחד עם אסטרטגית הארגון.
  • פלטפורמות חברתיות:רשתות חברתיות משחקות תפקיד חשוב בשיפור התקשורת, המורל וקבלת ההחלטות הנדרשים עבור דיגיטליזציה של הארגון. שילוב יכולות חברתיות כחלק מהמכלול הדיגיטלי יאפשר לעובדים לתקשר ולשתף פעולה בנושאים מרכזיים בסביבה מבוקרת. העיקרון של "חברתי עם מטרה עסקית" יכול לסייע לעובדים להבין היכן ואיך החברתיות מסייעת ומתי היא מסיחה את הדעת.
 
דיגיטליזציה רחבת היקף בארגון הינה חיונית על מנת לעמוד בקצב השינויים והציפיות החדשות בשוק. יחד עם זאת, תגובתו של העובד לשינוי יכולה להיות נכס או מכשול. על מנת להבטיח מעבר חלק לעבר קונספטים דיגיטליים חדשים, יש לחנך את כוח העבודה ולתת לו הזדמנויות להשתתף ולאמץ את הטכנולוגיה. הצעד הראשון הוא לסייע לעובדים להבין את המטרות. הבא הוא להציג את הערך והיתרונות שלו. לבסוף, ציוד העובדים בכלי טכנולוגיים ישפר את חווית העבודה האישית שלהם ויראה להם את היתרונות שבקבלת הטכנולוגיה בסביבת העבודה שלהם.
פתרונות מערכות מידע מודרניים יסייעו לארגון לתכנן את ניצול המשאבים ולשלוט בתקציב, ובאותו זמן לשפר את חווית העובד. דיגיטליזציה יכולה לחולל שינוי במפעל של יצרן המזון והמשקאות ולספק בסיס חזק לגידול עתידי. מעל לכל, יש להתחיל ביצירת תרבות של שינוי על מנת להבטיח שיוזמות דיגיטליות גדולות עולות לאוויר בהצלחה.

______________
* מייק אדג'ט הוא מנהל אסטרטגית תעשיה ומוצרים ב- Infor, שפתרון ה- ERP המוביל שלה, Infor M3, מיוצג בישראל על ידי Intentia
מייק אדג'ט מנהל אסטרטגית תעשיה ומוצרים ב- Infor. צילום יח"צ