פריצת דרך של MEATECH הישראלית: הדפסה ביולוגית תלת מימדית של סטייק בשר מתאי שומן ותאי שריר אמיתיים

הסטייק של MeaTech.  צילום: שלומי ארביב 

MeaTech, חברת טכנולוגיות מזון ישראלית, הכריזה על אבן הדרך האחרונה במסעה לפיתוח מוצרי בשר ברי קיימא ומתורבתים תוך שימוש בטכנולוגיית הדפסה ביולוגית תלת מימדית. החברה הצליחה להדפיס במעבדה שלה בנס ציונה סטייק תרבותי במשקל 104 גרם, שמורכב כולו מתאי שומן ותאי שריר אמיתיים, ללא חלופות כמו חלבון סויה או אפונה. לדברי MeaTech, הפרויקט היה תוצאה של למעלה משנה של מחקר ופיתוח בתחומי הביולוגיה התאית, הנדסת רקמות והדפסה ביולוגית.

החברה פיתחה ביו-מדפסת תלת מימדית שעובדת עם תאי שריר ושומן אמיתיים וחיים, ולא עם חלופות צמחיות. הטכנולוגיה מאחורי המדפסת הביולוגית נבחנה בהצלחה בתחילה בנובמבר 2020, כאשר החברה ייצרה לראשונה מבנה שומן בקר תרבותי אכיל.

כדי ליצור את הסטייק, MeaTech השתמשה בתהליך הנדסת הרקמות הקנייני שלה. הטכנולוגיה פועלת על ידי בידוד תחילה של תאי גזע בקר מדגימת רקמה והכפלתם עד שהם מגיעים למסה תאית מספקת. כשהיא מגיעה למסה זו, החברה מגבשת את תאי הגזע לכדי ביו-דיו לשימוש עם מדפסת ביו-מדפסת תלת מימדית מבוססת אקסטרוזיה עצמית של MeaTech. באמצעות מודל דיגיטלי של מבנה סטייק, החברה יכולה לייצר סטייק ולהניח אותו באינקובטור להתבגרות - זה המקום שבו תאי הגזע מתמיינים לתאי השומן והשריר הסופיים.

בפברואר 2021 רכשה MeaTech את Peace of Meat, מפתחת בלגית של מוצרי שומן מתורבתים, מאז השתמשה בטכנולוגיות ממוקדות העופות של החברה הבלגית כדי להרחיב את היכולות הנוכחיות שלה, שבעבר היו בעיקר בשר בקר. כבר בספטמבר הצליחה לטפח קצת יותר מ -700 גרם של שומן עוף טהור. החברה גם החלה במחקר על הדרך הטובה ביותר להרחיב את ההדפסה הביולוגית התלת-ממדית של תאי חזיר ומאמינה שניתן יהיה להרחיב משמעותית את השווקים הניתנים להתייחסות שלה.

"הצבנו את עצמנו בחזית המירוץ לפיתוח מתקדם של מוצרי בשר פרימיום מתורבתים מבוססים", אומרת שרון פימה, מנכ"לית ו-CTO של MeaTech, ומצהירה על תוכניות להמשיך ולפתח את טכנולוגיות הגידול וההדפסה הביולוגית שלה עד שהחברה תצליח לייצר בשר שכמעט ולא ניתן להבחין בהבדל בינו לבין סטייק שגדל בחווה.

"אנחנו מתכוונים להמשיך ולנצל את טכנולוגיות ההדפסה הביולוגית התלת-ממדית שלנו, שלדעתנו היא הטכנולוגיה האופטימלית ליצירת רקמות בשר מובנות, כמו סטייקים, בתנאי מעבדה. אנו מאמינים שלפיתוח קווי מוצרי בשר מתורבתים נוספים יש פוטנציאל לייצר פוטנציאל הכנסה נוסף".