"בשל מחסור בכוח אדם מקצועי הנובע ממגבלות הקורונה - יצרנים רבים מאמצים רובוטים שיתופיים כדי לבצע משימות כמו הברגה, הלחמה והרכבה"

קובוטים בחברת ניסן ביפן

״עם הקורונה ומגבלותיה, מוצאים עצמם לא מעט מפעלים ופסי ייצור כשהם מתמודדים עם היעדרות של עובדים בגלל סגרים, בידודים כפויים, הגבלות שמירות מרחק וקפסולות״, אומר חיים זכרמן, מנהל תחום אוטומציה ורובוטיקה בחברת SU-PAD, נציגת Universal Robots בישראל. ״עם המחסור בידיים עובדות והדרישות לריחוק חברתי שגורמות להפרעה חמורה בקווי הייצור, יצרנים רבים מגלים בחודשים האחרונים כי יש לא מעט פתרונות אוטומציה שקל ובטוח להציב לצד בני אדם בקווי ייצור - ללא צורך בגידור בטיחות״.

לדברי זכרמן, השימוש ברובוטים שיתופיים (קובוטים) כדי לבצע אוטומציה של משימות הברגה, לדוגמה, מספק מספר יתרונות. קובוטים יכולים למקם מחדש את הכלים שלהם בצורה מהירה ומדויקת יותר מאשר עובדים אנושיים, מה שאומר עלייה בייצור ובאיכות. ההתקדמות בתחום פיתוח חיישני כוח מאפשרת לקובוטים 'להרגיש' לאחר סיום ההידוק את העוצמה בה ביצעו את המשימה ומבטלת את הבעיה של יישום מומנט יתר, מה שקורה בתדירות גבוהה מדי כאשר משימות ההברגה מבוצעות באופן ידני.

יתר על כן, אוטומציה של עבודות הרכבה באמצעות אוטומציה ׳שיתופית׳ מבטיחה סביבה טובה יותר עבור עובדים קיימים, אנושיים, אותם ניתן לשחרר מביצוע לא-ארגונומיות החוזרות ונשנות שגורמות לפגיעות פיזיות כמו למתח נפשי מצטבר לטובת הפנייתם למגוון משימות בעלות ערך מוסף רב יותר בו יש יתרון ליד ולמוח האנושי.

״הגמישות ויכולות ההסתגלות של הקובוטים היא בעלת ערך בכל עת מכיוון שהיא מאפשרת ליצרנים, בעליהם, להסתגל במהירות לנסיבות שונות. בתקופות של חוסר וודאות עולמי כמו אלה שבהן אנו חיים כולנו כיום, ,הידיעה שניתן לפרוס מחדש את השקעת האוטומציה שלך במגוון רחב של יישומים אפשריים מספקת תחושת ביטחון נדירה״.

כדוגמה מביא זכרמן את יצרנית הרכב הגדולה Nissan שאימצה בחום קובוטים מסוג UR10 במתקן הייצור של החברה ביוקוהמה שביפן.  ״הכוונה הייתה לאפשר לקובוטים לסייע במשימות הרכבה. הם הוקצו לראשונה למשימות פשוטות יחסית של שחרור ברגים על סוגרי פסי ראש גליל. לאחר תקופת הסתכלות וניצול היכולות הרב-תכליתיות של הקובוטים, תוכנתו ה- UR10 והופעלו מחדש בכדי לסייע בתהליך התקנת סעפות כניסה למנועים, מה שאומר עבודה בשיתוף פעולה הדוק עם עובדים אנושיים״.

קובוטים בחברת JVC Kenwood באינדונזיה

גם החברה האינדונזית JVC Kenwood, יצרנית מובילה של מוצרי שמע וניווט לרכב (היקף ייצור חודשי של כ -400,000 יחידות) הציבה בשטח המפעל שבעה קובוטים להגברת הפרודוקטיביות ואיכות המוצר, תוך הפחתת עלויות התפעול ושיפור בטיחות העובדים. במהלך העבודה, הוכחה מעל לכל ספק יכולת ההסתגלות של פתרונות האוטומציה השיתופיים כשהחברה האינדונזית התאימה את הקובוטים שלה לביצוע שלוש משימות מכריעות במתקן - הברגה, הלחמה ואיסוף ומיקום מחדש. בעקבות האימוץ המוצלח של הקובוטים של Universal Robots ב-JEIN  החליטה באחרונה כל קבוצת JVC Kenwood לאמץ קובוטים גם בפעילות החברה ביפן, סין, מלזיה ותאילנד.

״אין ספק שהיצרנים עומדים בפני רמות חסרות תקדים של אי ודאות עקב התפשטות המגיפה", אומר חיים זכרמן, מנהל תחום אוטומציה ורובוטיקה בחברת SU-PAD, נציגת Universal Robots בישראל.  "המגבלות הנלוות ודרישות השמירה על ריחוק חברתי כמו גם מחסור בידיים עובדות, הם אתגר ממשי להמשכיות העסקית. הקובוטים מציעים את הגמישות, הבטיחות, קלות השימוש וטביעת הרגל הקטנה שיצרנים זקוקים להם כדי להתאים עצמם ולשרוד בתקופות בלתי צפויות אלה - ובניגוד לאוטומציה המסורתית, ניתן לפרוס את הקובוטים מהדור החדש גם בלי לשבור את קופת החיסכון...״

קובוטים באינדונזיה