מחקר של הפורום הכלכלי העולמי: רובוטים בתעשיות השונות יחליפו 75 מיליון עובדים; המעבר לרובוטיקה ייצור 133 מיליון מקומות עבודה חדשים

אנשים עובדים עם רובוטים ולא כמו רובוטים. באדיבות יוניברסל רובוטיקס

על פי מחקר של ה-OECD, בעוד שהרובוטים והאוטומציה יעלימו עבודות מסוימות, הם גם ייצרו עבודות חדשות שדורשות כישורים ייחודיים, ועל כן יהיו מתגמלות יותר.  מחקר של הפורום הכלכלי העולמי, מעריך כי רובוטים יחליפו 75 מיליון משרות של עובדים עד שנת 2022, אבל בו בזמן המעבר לרובוטיקה ייצור 133 מיליון מקומות עבודה חדשים. 

קים פובלסן, נשיא יוניברסל רובוטס (UR). באדיבות UR

משמעות הדבר היא שבשנים הקרובות יהיה צורך ב-58 מיליון עובדים חדשים. "אנו יוצרים עולם שבו אנשים עובדים עם רובוטים ולא כמו רובוטים. האדם והמכונה משלימים זה את זה", כך אומר קים פובלסן, נשיא חברת הקובוטים יוניברסל רובוטס (UR). "תהליך ייצור אוטומטי עם רובוטים תעשייתיים מסורתיים יעשה רק את מה שהוכתב לו - לרוב רק לאחר מאמצי תכנות ארוכים ומאומצים. אולם רובוטים שיתופיים, ׳קובוטים׳, עובדים בסנכרון עם עובדים אנושיים. האדם יכול להיות אחראי להתאמה האישית, בעוד הרובוט מעבד את המוצר או מכין אותו לתשומת לב אנושית. העובד משתמש בקובוט ככלי רב-פונקציונלי, כמו שהיה עושה עם מברג או מכשיר אריזה. למעשה, זוהי אוטומציה שיתופית".

האדם והמכונה משלימים זה את זה. באדיבות יוניברסל רובוטיקס

לדברי פובלסן, "זהו מצב ייחודי שבו לוקחים את הכישורים ויצירתיות החשיבה של עובד מיומן בתחומו ומחברים אותו לקובוט שמספק מצידו יכולות להתמודד עם מגוון משימות כגון הרכבה, הזנה ופריקה, בקרת איכות ועוד, תוך כדי הגדלת תפוקת עבודה ושמירה על איכות ייצור וביצועים סביב השעון. זו גם הסיבה שניתן למצוא כיום קובוטים במגוון רחב מאוד של תעשיות ותחומים, מרפואה עדינה ועד כריית מחצבים. במידה רבה, הקובוטים הם מעין גרסת חומרה לאינטליגנציה הרבודה שעליה מדברים בעולם התוכנה. במקום להחליף את בני האדם ביחידות אוטונומיות, הקובוטים מחזקים את היכולות האנושיות בכוח נוסף, דיוק ויכולות עיבוד נתונים כך שהם יכולים לספק יותר ערך למפעילים ולארגון בו הם פועלים". 

בהתאם למחקר של ה-OECD, בעוד שהרובוטים והאוטומציה יעלימו עבודות מסוימות, הם גם ייצרו אחרות. המחקר צופה עלייה בפרודוקטיביות של השוק, והקטנה של עלויות הייצור – ובכך הפחתת עלויות לצרכן, החזרת מפעלי ייצור למדינות המוצא, ויצירת שוק תעסוקה מתוחכם יותר, עם עבודות חדשות שדורשות כישורים ייחודיים, ועל כן יהיו מתגמלות יותר. 

מחקר של הפורום הכלכלי העולמי, מעריך כי רובוטים יחליפו 75 מיליון משרות של עובדים עד שנת 2022, אבל בו בזמן המעבר לרובוטיקה ייצור 133 מיליון מקומות עבודה חדשים. משמעות הדבר היא שבשנים הקרובות יהיה צורך ב-58 מיליון עובדים חדשים. 

ואולם, מחקר של חברת הייעוץ מקינזי גילה ששיעור העיסוקים שיכולים להיות אוטומטיים לחלוטין באמצעות הטכנולוגיה הקיימת כיום קטן מחמישה אחוזים. לאחר שהחוקרים בחנו למעלה מ-2,000 פעילויות עבודה וכימתו את הכדאיות הטכנית של אוטומציה של כל אחת מהן, הם גילו שגם אם עיסוקים שלמים אינם יכולים להיות אוטומטיים, האוטומציה החלקית (שבה רק חלק מהפעילויות המרכיבות עיסוק או מקצוע הן אוטומטיות) תשפיע כמעט על כל העיסוקים במידה כלשהי. החוקרים העריכו כי בהרבה מהמקרים ניתן לראות שהרובוטים והאוטומציה לא יחליפו לחלוטין עובדים אנושיים, אלא רק ייקחו מקטעים מסוימים מתהליך הייצור או ההפצה. 

על פי דיווח של Deloitte על פערי הכישורים, בעשור הקרוב יהיו 3.4 מיליון משרות עם רק 1.4 מיליון עובדים מוסמכים שימלאו אותן. ״כיום מילוי משרה לא מאוישת בתעשייה לוקח בממוצע כ-30 יום. כשמדברים על משרות בעלות רמת מקצועיות גבוהה, המספר כבר קופץ ל-93 יום בממוצע. מאז תחילת שנת 2018 יש ירידה שהולכת ומקצינה בגידול בייצור בארה״ב, כמו גם בשאר העולם", אומר פובלסן.   

חוקרי מקינזי העריכו כי בעתיד הלא רחוק, רוב המקצועות ישתנו, ויותר אנשים יצטרכו לעבוד עם טכנולוגיה. מקצועות רבים שכיום אינם טכנולוגיים בכלל יהפכו לטכנולוגים למחצה, וידרשו מהעובדים בהם יכולות טכניות חדשות. עובדים מיומנים ברמה גבוהה שעובדים עם טכנולוגיה ייצאו נשכרים. 

הדו"ח מגלה כי העבודות הפיזיות הצפויות (כמו פסי ייצור) הן אכן המתאימות ביותר לעבור אוטומטיזציה, אך לצידן גם עיבוד ואיסוף מידע. גם במקצועות יצירתיים, 18% מהפעולות יכולות לעבור אוטומטיזציה ו-9% מהפעולות בתפקידי ניהול. הדוח מצביע על כך שעד 2055 יכולות חצי מהעבודות בעולם לעבור תהליך אוטומטיזציה, אך בהתאם לנסיבות הקשורות בעלות ותועלת, יכול הדבר לקחת גם 20 שנה יותר. 

לדברי פובלסן, רובוטים מותאמים בצורה מושלמת עבור רבים מהתפקידים הללו וקובוטים יכולים לעבוד זה לצד זה עם עובדים אנושיים. "הקובוטים משלבים יכולות פיזיות ומערכות שליטה דיגיטליות יחד עם גודל, גמישות והתאמה מלאה לעבודה בשיתוף פעולה מלא עם בני האדם. והתוצאה? קובוטים יוכלו להשתלט על עבודות רפטטיביות ומסוכנות בזמן שעובדים אנושיים עוברים לתפקידים בעלי ערך גבוה יותר:. 

תחום הקובוטים כיום הוא התחום בעל הצמיחה המהירה ביותר בקטגוריית האוטומציה התעשייתית ואיגוד תעשיות הרובוטיקה (RIA) קבע כי עד 2025 התחום ינגוס 34% משוק הרובוטים הארגוניים. 

מכרה עד היום קרוב ל-50 אלף קובוטים ברחבי העולם (כולל בישראל) ובמגוון תעשיות. ״הצמיחה שלנו מונעת על ידי כמה מגמות ארוכות טווח, ובהן המחסור העולמי בכוח אדם והמודעות ההולכת וגדלה בתרומה האפשרית של אוטומציה לתפוקה", מסביר מנכ"ל UR, "מעבר לכך שהגענו השנה ללקוחות חדשים רבים, אנו גם רואים לקוחות קיימים בעולם הייצור שמרחיבים משמעותית את ההצטיידות בקובוטים לאחר שראו את ההשפעה של הטכנולוגיה החדשה על העסקים שלהם״. להערכתו, המגמה תימשך. ״יש דרישה גבוהה לקובוטים והיא רק תגדל".