חוקרים הודים פיתחו מדפסת להדפסת תלת מימד מאבקות מתכת והוזילו את עלות הטכנולוגייה

צוות החוקרים עם מדפסת התלת מימד למתכת. צילום: IIT Jodhpur.

מהנדסים מהמכון הטכנולוגי ההודי (IIT), ג'ודפור, פיתחו מערכת הדפסה תלת מימדית מתכת משלהם המבוססת על טכנולוגיית Directed Energy Deposition  (DED). המדפסת מתאימה לשימוש בתעשיות התעופה והחלל, בתעשייה הביטחונית ובמגזרי הנדסה אחרים, ומיועדת בעיקר לחיפוי לייזר ויישומי תחזוקה ותיקון, תוך הוספת חומר לרכיבי מתכת קיימים.

מדפסת עם זרוע רובוטית  וקרן לייזר.  צילום: IIT Jodhpur.

מדפסת התלת-ממד של IIT, המבוססת על זרועות רובוטית, פועלת בטכנולוגייה DED הממנפת מקור אנרגיה ממוקד כדי להמיס ולהתיך חומרים. מקור אנרגיה זה יכול להיות קרן אלקטרונים או קשת פלזמה, אך הדגם המסוים הזה משתמש בקרן הלייזר הנפוצה. בנוסף, הצוות אף פיתח תוכנה ייעודית בשילוב תהליכי ניטור העוקבים אחר הטמפרטורה של בריכת ההיתוך ועובי החיפוי המודפס בכל עת, מה שמאפשר לממש יישומים תעשייתיים בעלי ביצועים גבוהים.

הצוות בודק את מדפסת התלת מימד המתכתית מסוג DED. צילום: IIT Jodhpur.

המטרה העיקרית של הפרויקט הייתה להוזיל את העלות של טכנולוגיית הדפסת תלת מימד ממתכת  ואכן, כל הרכיבים מלבד הלייזר והזרוע הרובוטית KUKA תוכננו ויוצרו על ידי צוות IIT בהודו. גם אבקות מתכת שהמערכת מסוגלת להדפיס בתלת מימד - מיוצרות בהודו.

"למרות העובדה שטכנולוגיית הדפסת תלת מימד מתכת החלה כמה שנים לאחר השקת הדפסת תלת מימד בפולימר, היא עדיין לא חוותה את הצמיחה האדירה שהשיגה תעשיית התלת מימד הפולימרית", אומר ד"ר Ravi KR, פרופסור חבר ב-IIT Jodhpur, "המחיר הגבוה של אבקות המתכת הוא אחת מהסיבות לצמיחה המוגבלת של מדפסות תלת מימד מתכתיות, לפחות בהודו".