חידוש ישראלי: מבנה מחומרים טבעיים במקום בטון ופלדה. קובוט מדפיס את המבנה מתערובת של אדמה וזרעים שנובטים והופכים לצמחים ושורשים

רובוט מדפיס מבנה מחומרים טבעיים 

פרויקט חדשני ועתידני שפיתחה קבוצת מעצבים מבצלאל: הדפסת מבנים בתלת מימד מחומרים חיים: זרוע רובוטית יוצרת מבנה שעוצב באופן דיגיטלי. מדובר במכונה מותאמת אישית, שמדפיסה חומר טבעי לגמרי - תערובת של אדמה, זרעים וחומרים מזינים ומייצבים.

מבנה מודפס מחומרים טבעיים.  צילומים: אלישבע גיליס

המעצבים שהמציאו את המערכת מעצבים מבנה, ומקודדים אותו למחשב של הקובוט (רובוט שיתופי של חברת Universal Robots). הקובוט מדפיס את התערובת שכבה על שכבה ויוצר את הצורה התלת-ממדית. לאחר סיום ההדפסה, המבנה מקבל חיים משלו: הזרעים נובטים ומצמיחים על גבי הקירות חזית ירוקה, ובתוך הקירות נותרים שורשים דחוסים ויבשים - חומר חדש וחזק כשלעצמו. כך יוצא שבמקום מבנה שעשוי מבטון ופלדה, ניתן לייצר מבנה מאדמה מקומית ומשורשים כקונסטרוקציה.

את המיזם הירוק מובילה נוף נתנזון, אדריכלית וחוקרת צעירה, בוגרת MIT, יחד עם שבעה מהסטודנטים שלה לשעבר בבצלאל - אור נעים, אלישבע גיליס, גיתית לינקר, דני פרידמן, נעה זרמתי, עדי סגל ורבקה פרטוק. 

״אנו נמצאים בשיאו של משבר אקולוגי אך השימוש בחומרים תעשייתיים ולא מקומיים רק גובר״, מסבירה נתנזון. "המיזם מאפשר לנו לחשוב מחדש על שילוב של צמחים בעיצוב, על ידי פיתוח חומרי חדשני להדפסות תלת-ממד שבו הזריעה היא חלק בלתי נפרד מתהליך הפבריקציה. חומר ההדפסה שלנו כולל אדמה ירושלמית מקומית, וכל מבנה שאנחנו מדפיסים ייראה אחרת בגלל שימוש בזרעים שונים״. 

הפרויקט הוצג במסגרת שבוע העיצוב שנערך באחרונה. ״מה שהמבקרים ראו בשבוע הראשון יהיה שונה מאוד ממה שיגלו בעוד חודש, כשהקירות שהודפסו יכוסו בצמחייה ירוקה״.