על רקע המחסור בכוח אדם מקצועי - אוטומציה שיתופית: רתכים מיומנים עובדים כתף אל כתף יחד עם קובוטים, שמבצעים עבודות מסוכנות ומונוטוניות תוך יצירת סביבת עבודה בטוחה יותר

באדיבות URTabarak CNC

"הביקוש לרתכים צפוי לגדול במהלך העשור הבא. אבל, מספר הרתכים המקצועיים הולך ופוחת מיום ליום. הפתרון: ליישם גישת אוטומציה שיתופית, שבה רתכים עובדים כתף אל כתף עם קובוטים", כך אומר חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל. ואכן, קובוטים יכולים להקל על העומס הפיזי ועל המונוטוניות של עבודות ריתוך מסוימות.

כך הם יסייעו לתעשייה להתמודד עם המחסור בכוח אדם מקצועי – הן במניעת פרישתם המוקדמת של רתכים ותיקים מיומנים והן במשיכתם למקצוע של כישרונות צעירים שמתלהבים מהשימוש בטכנולוגיה שיתופית. "לחברות שיבחרו להשקיע בריתוך רובוטי מוקדם יותר יהיה יתרון על פני המתחרה שלהן״, אומר המהנדס סאלח סלהאב, מנכ״ל חברת Tabarak CNC, המייצג בישראל יצרניות בתחום הריתוך.

על פי מחקרי שוק, תחום הריתוך ברחבי העולם אמור להגיע עד 2028 לגודל שוק של כ-28.66 מיליארד דולר. אינספור פרויקטים לבנייה זקוקים לרתכים, הביקוש צפוי לגדול במהלך העשור הבא, והמחסור צפוי להעמיק עם פרישתם של עובדים ותיקים. על פי הערכותיו של ניצן ממרוד, ראש אגף הכשרות מקצועיות במשרד העבודה, חסרים כיום בישראל אלפי עובדים מקצועיים בתחומי הריתוך והמסגרות.

מכיוון שעבודת הריתוך מסוכנת, בטמפרטורות גבוהות במיוחד, בצמוד לחומרים מותכים ואדי ריתוך, ומכיוון שמדובר במשימות שחוזרות על עצמן, פחות צעירים מכשירים את עצמם ומפתחים את המיומנויות הנדרשות לעיסוק הזה. ככל שהרתכים הוותיקים מזדקנים ויוצאים לגמלאות, המחסור בכוח אדם גדל וקשה יותר לעמוד בביקוש הגובר.

כאן נכנסים לתמונה הרובוטים, וליתר דיוק – הקובוטים (הרובוטים השיתופיים). רובוט המשתף פעולה עם כוח אדם מיומן בתחום הריתוך יכול להוסיף ערך אמיתי, תוך יצירת סביבות עבודה בטוחות יותר.

מכיוון שריתוך הוא מקצוע שדורש עובדים מיומנים, אפשר לטעון שקשה לראות את שילובה של האוטומציה במלאכת הריתוך יותר מאשר בפעילויות ייצור אחרות כמו הרמה, אריזה וניפוק. ואולם, במציאות, קובוט הוא רק כלי, בדומה לצייר ולמכחול שלו, ועל רקע דבריו  של וויל הילי, מנהל תחום ריתוך גלובלי בחברת Universal Robots - "אסור לשכוח שהרתכים רואים את עצמם כאומנים – ובצדק" - מטרתו העיקרית של הרובוט היא להשלים משימות שחוזרות על עצמן ולא להשתלט על האלמנט האמנותי של התפקיד.

"בעבודה צמודה עם רתכים", אומר הילי, "אני רואה איך אוטומציה יכולה להוסיף ערך משמעותי לחוויות של רתכים בעבודה. הם יכולים לראות בקובוטים כלי נוסף פנטסטי בערכת הכלים שלהם, משמע שהם יכולים להשתמש במומחיות שלהם בצורה הטובה ביותר וכך ליצור אומנות נוספת בעתיד. לא רק שקובוטים מבצעים את המשימות המסוכנות והחוזרות על עצמן בתהליך הריתוך, הם יכולים להעצים את הרתכים להפיק יותר מהאומנות שלהם, ובכך הם גם משפרים את שביעות רצונם מהעבודה. "רתכים המשתמשים בקובוט נדרשים ללמד את הקובוט היכן לרתך ואיזה 'מתכונים' של ריתוך ליישם, ובמקביל שומרים על החופש היצירתי שלהם".

קובוטים יכולים להקל על העומס הפיזי ועל המונוטוניות של עבודות ריתוך מסוימות. כך הם יסייעו לתעשייה להתמודד עם המחסור בכוח אדם מקצועי – הן במניעת פרישתם המוקדמת של רתכים ותיקים מיומנים והן במשיכתם למקצוע של כישרונות צעירים שמתלהבים מהסיכוי להשתמש בטכנולוגיה שיתופית.

"ריתוך קובוטי/רובוטי הוא העתיד של הריתוך", קובע המהנדס סאלח סלהאב, מנכ״ל חברת Tabarak CNC, המייצג בישראל מגוון חברות בינלאומיות, ובהן יצרניות בתחום הריתוך. Tabarak CNC הקימה בירושלים בית מלאכה/חדר הדגמות שמאפשר לגורמי תעשייה מכל הארץ לבצע בדיקות היתכנות לשילוב קובוטים של UR בעבודה על החלקים שהם מייצרים. ״לחברות שיבחרו להשקיע בריתוך רובוטי מוקדם יותר יהיה יתרון על פני המתחרה שלהן״, אומר סאלח סלהאב בביטחון מלא. ״על החברות לבחור מערכת שיש לה תמיכה מקומית מלאה - ברובוט, במכונת הריתוך ובאינטגרציה ביניהן״.