הדרך להטמעת טרנספורמציה דיגיטלית בארגון - היכרות עם טכנולוגית חדשניות, פיתוח מיומנויות קריטיות, ויצירת תרבות ארגונית תומכת

באדיבות מכללת אפקה

ההרצאה שסיימה את הקורס לניהול ייצור מתקדם, שנערך במכללה האקדמית להנדסה אפקה, עסקה בשלושת המרכיבים בתהליך ההטמעה של טרנספורמציה דיגיטלית בארגון - טכנולוגיה, אנשים ותהליכים. לדברי המרצה, מנכ"ל חברת "תוצאות" רינת דבוש, ההרצאה התמקדה בצורך בשינוי, באימוץ גישה דיגיטלית ובהטמעת טכנולוגיה כמניעים המרכזיים של שינויים עסקיים, תוך מתן דגש על ההון האנושי בארגון.

במהלך ההרצאה נסקרו התמורות הצפויות בשוק העבודה העתידי והמשרות שיהיו רלוונטיות בעולם העבודה של המחר. "שמנו דגש על המיקוד בכישורים ובמיומנויות על פני ניסיון והכשרה אקדמית ומיפינו את המיומנויות הקריטיות לשנים הקרובות ובראשן החשיבה היצירתית והחשיבה האנליטית", מציינת דבוש.

דבוש הציגה את שמונת הצעדים הנדרשים להובלת שינוי בר קיימא בארגון, וציינה שברוב הארגונים התהליך נעצר לאחר השלב השישי בתחושה שכבר הגיעו להישגים ("ניצחונות קטנים"). בשלב זה נערכה סדנה התנסותית שנועדה לבדוק איך רותמים בעלי תפקידים בארגון לפרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית תוך זיהוי המניעים המרכזיים שלהם וניסוח מסר מרכזי שיניע אותם לפעולה.

משתתפי הסדנה התחלקו לקבוצות וכל קבוצה הציעה מסר שיסייע לרתום לתהליך השינוי את אחד מבעלי תפקידים בארגון - מנהלי ייצור, איכות, IT, אחזקה, משאבי אנוש, תהליכים/ארגון ושיטות ומצוינות ומפעילים בקו הייצור.

בין המסרים: הגברת הפריון, הורדת התשומות, הקלה פיזית על העובדים, וכולי.

לדברי רינת דבוש, צריך לערב את כל בעלי התפקידים בפרויקט מהיום הראשון כדי לנטר התנגדויות ולהסיר מוקשים. בארגונים שבהם ממנים מנהלי חדשנות  צריך להקפיד על סינרגיה מלאה עם כך בעלי התפקידים ולא לעבוד בערוצים נפרדים. צריך להנגיש המודעות לטכנולוגיה, לגרום לאנשים להאמין בטכנולוגיה ולהשקיע בהכשרה. כך ניתן למנוע את החסמים להטמעה.

לסיכום ההרצאה ניסחה דבוש את ההמלצות להטמעה של טרנספורמציה דיגיטלית אפקטיבית: "הכשרה והדרכה לכלל הרמות הארגוניות; העלאת מודעות והיכרות עם טכנולוגית חדשניות; השקעה בפיתוח מיומנויות קריטיות (Power Skills); ומעל הכל – יצירת תרבות ארגונית תומכת".

"טכנולוגיה היא שום דבר", ציטטה דבוש את סטיב ג'ובס, "מה שחשוב הוא שיש לך אמונה באנשים שהם טובים וחכמים ואם תיתן להם את הכלים המתאימים, הם יעשו איתם דברים נהדרים".